fredag 30. oktober 2015

Norges neste industrieventyr?

Det er behov for en nasjonal hydrogenstrategi og et handlingsprogram med øremerkede midler.  Stortinget har vedtatt at det skal utvikles ene hydrogenstrategi, men dette er ikke fulgt opp av Enova. Det er derfor nødvendig med et bedre samarbeid om nullutslipps i transporten nasjonalt og regionalt for å lykkes med å redusere klimautslipp.  

Oslo og Akershus lanserte en felles hydrogenstrategi i 2014. Målet er at vi skal være en foregangsregion for bruk av hydrogen som drivstoff til kjøretøy. Regionen skal bli blant de første som mottar hydrogenbiler når de tilbys markedet og ha tidlig bruk av hydrogenbasert buss. Vi ønsker å vise hvordan overgangen til fossilfri transport kan gjennomføres.
For å oppnå dette, må vi satse på flere energibærere og teknologiløsninger. I vår region vil elektrisitet, hydrogen og biogass være viktige drivstoff. Det finnes allerede pr. i dag fem stasjoner for biler og én for buss i Oslo-regionen, og nye bilprodusenter vil kunne levere et betydelig antall hydrogenbiler i Norge dersom klarsignalet kommer.

I fjor høst ble det omsøkt medfinansiering fra Transnova til etablering av en ny hydrogestasjon i Bærum, samt etablering av et prosjekt med hydrogentaxier fra Hyundai. Bilprodusenten valgte osloregionen som første marked for sine biler på bakgrunn av fremlagte strategi, men vi venter fortsatt på støtte fra staten. Akershus fylkeskommune har satt av penger i budsjettet, og vi venter på en avklaring fra Enova som tilskudd til prosjektene.

Vi er helt avhengig av at nasjonale myndigheter bidrar, for Akershus og Oslo kan ikke dra dette alene.   I dagens situasjon hvor vi kun har et fåtall hydrogenstasjoner, skaper uklarheten om statlig finansiering en vanskelig situasjon. Dette spesielt siden vi nå er inne i den kritiske fasen i prosjektet. I andre land som satser på tidlig introduksjon av hydrogen, blir det lagt til rette med stor andel offentlig finansiering i den tidligste fase.

For å lykkes, er vi avhengig av å opprettholde troverdighet på satsingen overfor bilindustrien, og den henger i en svært tynn tråd når nasjonale myndigheter sender svært uklare signaler om prioritering. Vi ønsker å være internasjonalt ledende i bruk av hydrogen til transport. Norsk teknologiutvikling og leveranse av hydrogen kan bli vårt neste industrieventyr. Det er derfor viktig med fortgang.

http://www.akershus.no/ansvarsomrader/miljo-og-natur/hydrogensatsing/

 

 

torsdag 22. oktober 2015

Første spadestikk for ny gang- og sykkelveg i Nes

I dag markerte vi at bygging av 1,3 km. ny gang- og sykkelveg langs fv. 175 mellom Haga stasjon og Munkerudteiet i Nes er i gang. Hovedformålet med tiltaket er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for de myke trafikantene.

Gang- og sykkelvegen legges på østsiden av fylkesvegen og starter 200 m sør for avkjøringen til Haga stasjon - Stasjonsvegen - og knyttes til gang- og sykkelveg langs fylkesveg 478 ved Munkerudteiet. Etter at prosjektet er ferdig, vil det være sammenhengende gang- og sykkelveg fra Haga stasjon til Støverud med skole og idrettsanlegg. På sikt vil gang- og sykkelvegen planlegges videreført til Auli (2,3 km).
Det vil gi et godt tilbud til myke trafikanter i området og gi god tilknytning til jernbanen ved Haga stasjon. Anlegget vil få nytt veilys på hele strekningen, busslommer oppgraderes, og nytt vann- og avløpssystem legges i gangveien i samarbeid med Årnes vannverk.

Prosjektet har en kostnadsramme på 38,6 mill. kr og er planlagt åpnet mot slutten av 2016. Statens vegvesen har i samarbeid med Nes kommune utarbeidet reguleringsplan for 1,3 km. gang- og sykkelveg langs fv. 175 på strekningen Haga stasjon – Munkerudteiet. Statens vegvesen er byggherre på vegne av Akershus fylkeskommune som finansierer gang- og sykkelvegen.

Gleder meg allerede til åpningen i 2016.

torsdag 15. oktober 2015

Ny gang- og sykkelveg i Rælingen

En gledens dag i Rælingen på torsdag 15. oktober. Spaden stikkes i jorda og byggingen av 1,2 km. ny gang- og sykkelveg langs fv. 120 mellom Nordbyveien og Nordby skole er i gang.

Hensikten med prosjektet er å legge til rette for en trygg gang- og sykkelveg mellom Nordbyvegen og Nordby skole og å få en sammenhengende gang- og sykkelveg helt til Lillestrøm. Et mål i Nasjonal transportplan er at 80 prosent av barn og unge går eller sykler til skolen innen 2023.

Undergangen under fylkesveg 120, ved oppkjøringen til Myrdammen, skal forlenges slik at det blir plass den 1,2 kilometer lange gang- og sykkelvegen ved siden av vegen. Fjellskjæringen i svingen ved Myrdammen rettes ut. Samtidig legges ny kommunal hovedvannledning langs hele strekningen og Hafslunds høyspentledning skal legges i bakken.
 
Hele strekningen får nytt veglys. Rett nord for krysset Nordbyvegen – fv. 120 skal det etableres en støttemur med støyskjerm. Prosjektet i sin helhet har en kostnadsramme på 55 mill. kr. Prosjektet er planlagt ferdig mot slutten av 2016. Statens vegvesen er byggherre på vegne av Akershus fylkeskommune som finansierer gang- og sykkelvegen.

onsdag 14. oktober 2015

Hovedkontoret for Politidistrikt Øst

I dag var det høringsmøte om administrasjonssteder i nye politidistrikt. I politidistrikt ØST er det tre forslag: Lillestrøm, Ski og Sarpsborg. Anbefaler naturlig nok plassering i Akershus. jeg mener at hovedkontoret for Politidistrikt Øst bør ligge på Romerike eller i Follo.

Bakgrunn for saken er at Stortinget vedtok i juni 2015 at det skal gjennomføres en politireform. I forbindelse med etablering av de nye politidistriktene fra 1. januar 2016, skal det besluttes hvor administrasjonssted (hovedsete) i politidistriktene skal lokaliseres. Med administrasjonssted menes sted i politidistriktet der politimesteren har sitt kontor og sin lederstøtte. Det er besluttet at operasjonssentralen skal være plassert på samme geografiske sted som administrasjonsstedet.

Akershus er det fylket i landet med raskest voksende befolkning, herunder på Romerike og i Follo, som planlegges organisert i Politidistrikt Øst. Allerede i dag er hovedtyngden av befolkningen og næringsvirksomheten til Politidistrikt Øst i Romerike/Follo. Hovedkontoret for det nye Politidistrikt Øst bør derfor ligge på Romerike eller i Follo.

Både Romerike og Follo har meget god tilgjengelighet til hele området, og samtidig nærhet til hovedstaden, og viktige politifaglige miljøer.

Det er viktige samfunnsoppgaver i Akershus hvor beredskapshensyn tilsier betydelig fokus fra politiet. Vi vil spesielt trekke frem Oslo Lufthavn Gardermoen, og øvrig infrastruktur av nasjonal betydning.
 

lørdag 10. oktober 2015

Årets TV-aksjon

Neste søndag er det høstens viktigste søndagstur. Årets TV-aksjonen NRK går til Regnskogfondets arbeid med å redde regnskog i nært samarbeid med menneskene som bor der.

Siden andre verdenskrig er regnskogen halvert. Fortsatt hugges regnskogen ned i hurtig tempo.  Å redde verdens regnskoger er avgjørende for å redusere naturkatastrofer, global oppvarming og fattigdom. Ved å bevare regnskogen bevarer vi også et biologisk skattkammer som rommer 50–80 prosent av klodens plante- og dyrearter.
Midlene fra årets TV-aksjon skal redde et regnskogsområde større enn hele Norge og Danmark til sammen. Regnskogen er dessuten hjemmet til millioner av mennesker. Disse blir drevet ut i fattigdom når skogen raseres.

Den store suksessfaktoren til TV-aksjonen er full bøssebærerdekning.  Akershus har også et annet stort potensial til å gjøre det bedre når det kommer til totalbeløpet. Her kan næringslivet spille en viktig rolle, sammen med andre innsamlingskanaler utenom bøssene.
TV-aksjonen har også en verdi; at man knytter flere sammen, man gjør noe sammen og man bygger nettverk. Vi ser også at lokalt eierskap gir større engasjement. Aksjonen er verdens største gruppearbeid.

Jeg håper vi kan legge gode rammer om aksjonen og at Akershus-samfunnet vil engasjere seg. Målet er at alle husstander skal få besøk og då man ha fullbøssebærerdekning. 

onsdag 7. oktober 2015

Mine statsbudsjettkommentarer

Det er vanskelig å kommentere et statsbudsjett før man har lest detaljene, men med det forbehold er dette mine seks kommentarer:

Glad for hver krone til samferdsel. Mange små viktige grep for kollektiv og da spesielt tog både på Hovedbanen, Kongsvingerbanen og ikke minst  strekningen med dobbeltspor på den 17 kilometer lange strekningen Langset – Kleverud (Eidsvoll – Hamar) Selv penger til Høvik vende- og hensettingsspor gir bedre regularitet på Romerike da togene er gjennomgående  i Oslo.

Positivt med mer penger til midler til vedlikehold av offentlig infrastruktur og økning av  tallet på tiltaksplasser for å dempe ledigheten. Men vi trenger også flere tiltak, blant annet en sterkere økning i lærlingtilskuddet for å hjelpe flere unge inn i arbeidslivet

Mer penger til vegvedlikehold er bra og  13 millioner til rentekompensasjon gir billigere lån.

Vi får belønningsmidler til kollektivtrafikk, men det er engangsmidler som ikke bør gå til drift. Vi vil ha mer penger til drift av kollektiv og  KrF  vil derfor endre kollektivnøkkelen som kom i fjor.  Den gir Akershus mindre penger etter 4 år. I fremtiden får vi 90 millioner mindre til kollektiv. Vekst må møtes med mer penger og ikke mindre.  Les mer her: http://larssalvesen.blogspot.no/2014/10/nei-til-kutt-pa-100-millioner.html

Penger til videre  planlegging av Fornebubanen er viktig. Det legger lista og malen for Ahusbanen og jeg forventer at de vil likebehandles. Gir ekstra ammunisjon for å få alt det som trengs av avklaringer på plass.

Regjeringen har satt av midler til flere barnehageplasser og det er bra, men midlene må økes om målet om mer fleksible opptak skal nås raskt. Det er rart det er en dato som skal avgjøre om man er sikret barnehageplass. Viktig sak som Akershus KrF vil kjempe for.