tirsdag 29. desember 2009

Nye fylkesveier fra 1. januar

Fra 1. januar 2010 blir 691 kilometer riksveier i Akershus omgjort til fylkesveier. Sammen med de 1132 km fylkesveier som fylkeskommunen eier fra før, vil det nye fylkesveinettet utgjøre 1813 km. Det som blir igjen av riksveier i Akershus er 413 km, altså bare 19 prosent av det samlede riks- og fylkesveinettet.

Til sammen skal det brukes nesten 8 milliarder kroner til vei- og kollektivtransport i fylket i de neste fire årene. Av disse er det satt av 3,5 milliard til drift av kollektivtransport. Fylkeskommunen har fått økt rammetilskudd, og må prioritere det økte fylkesveinettet på lik linje med andre oppgaver. Fylkeskommunen bestemmer videre hvordan pengene til fylkesveier skal brukes til utbygging, vedlikehold, drift, tiltak for å bedre trafikksikkerhet, kollektivtransport og miljøtiltak.

Det skal brukes ca 311 millioner kroner pr. år til drift og vedlikehold av fylkesveinettet i perioden 2010-13. Rammen til investeringer inklusive mindre kollektivtiltak er på nær 1,2 milliarder kroner i perioden 2010-13, inklusive drøyt 500 millioner kroner fra bompengene gjennom Oslopakke 3. Fylkestinget har bestemt at 309 millioner kroner av investeringsmidlene skal brukes til gang- og sykkelveier. Det er tatt høyde for 113 millioner kroner til utbedringer av veinettet, men fordelingen mellom postene blir avklart i handlingsprogrammet for fylkesveier.

Det er et stort utbedringsbehov på de fylkesveiene vi har, og det samme gjelder for de veiene vi nå overtar fra staten. Vi må være forberedt på å bruke enda mer penger på utbedringer og forsterkninger av eksisterende veinett i perioden etter 2013. Blant annet er det mange gamle bruer som står foran omfattende vedlikehold eller utskiftninger. Vi har ikke like mange tunneler som andre fylker, men i hver eneste tunnel kreves regelmessig utskiftning av utstyr.

Veinettet har i dag ikke kapasitet til å ta den trafikkveksten som vil følge av forventet sterk befolkningsvekst. Derfor er satsing på kollektivtransport og konsentrert tettstedsutvikling avgjørende. For eksempel vil det være viktig for få gjennomgangstrafikken utenom de mange tettstedene og samtidig sørge for god tilgjengelighet for bussene, gående og syklende inn til de ulike sentrum. Akershus fylkeskommune vil i samarbeid med kommunen finne fram til gode samferdselsløsninger.

Statens vegvesen vil fortsette å være veiadministrasjon for både riks- og fylkesveger, og utføre arbeid på fylkesvegene for fylkeskommunene, og på riksvegene for staten. De viktigste riksveiene, som binder Norge sammen og videre med resten av Europa, skal fortsatt være riksveier og statens ansvar. Overgangen vil skje uten at trafikantene merker mye til den. Statens vegvesen vil fortsette å utføre arbeidet på fylkesveiene på oppdrag fra Akershus fylkeskommune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar