torsdag 26. april 2012

Asfaltering i Akershus

Statens vegvesen skal asfaltere riks- og fylkesveger i Akershus for 235 millioner kroner. 285 kilometer veg får dermed nytt og tryggere dekke. Arbeidene vil pågå fra mai til september. Byggeleder Kristin Torgersen fra Statens vegvesen sier at dette er på grunn av gode bevilgninger fra fylkeskommunen får man stor aktivitet på dekkelegging i Akershus i år.

I Akershus satser vi på samferdsel, både på veg og kollektiv. Dette er nødvendig fordi vi har mye trafikk på veger og fordi vi kommer blir enda flere innbyggere.  Vi skal ta vare på vegkapitalen og bruker derfor mer penger på vedlikehold nettopp for å ta igjen etterslepet i Akershus. Fylkeskommunen er en bedre vegeier enn staten. Noe av dette skyldes nærheten til vegene.  Selv om vegvedlikehold i Akershus er bedre etter at fylkeskommunen har overtatt må man ha mer midler fordi det fra statens side tidligere har vært for dårlig vedlikehold av veger, bruer og tuneller som man må snart fornye.

Asfaltering er ikke kosmetikk. Asfalt på veg gir bedre kjørekomfort, mindre støv, økt trafikksikkerhet og bedre arbeidsforhold. Både brukerne, beboerne ved vegen og yrkestrafikantene er fornøyd med asfalterte veier. Asfaltering av veger har nesten utelukkende positive effekter og det gjør at vegkapitalen tas vare på og at trafikksikkerheten forbedres

Trafikktellinger viser at trafikkmengden holder seg stort sett stabil, men at farten har en tendens til å øke når veiene blir asfaltert. Mange opplever at vegene er mer trafikksikre – også som gående og syklende. For beboeren langs vegen er mindre støy og skitt en meget positiv effekt. Stort sett påvirkes ikke trafikkmengden. Men det er eksempler på at bedre vei kan føre til ending i kjøremønsteret, og økning i trafikkmengden på enkelte strekninger.

Asfalteringen begynner i mai og skal være ferdig i løpet av september og jeg oppfordrer alle til å vise hensyn til asfaltarbeiderne.  Respekter skilting og de som dirigerer trafikken. Husk at det er en utsatt jobb å stå ”midt i vegen”.

Les mer hos Statens vegvesen her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar