fredag 30. oktober 2015

Norges neste industrieventyr?

Det er behov for en nasjonal hydrogenstrategi og et handlingsprogram med øremerkede midler.  Stortinget har vedtatt at det skal utvikles ene hydrogenstrategi, men dette er ikke fulgt opp av Enova. Det er derfor nødvendig med et bedre samarbeid om nullutslipps i transporten nasjonalt og regionalt for å lykkes med å redusere klimautslipp.  

Oslo og Akershus lanserte en felles hydrogenstrategi i 2014. Målet er at vi skal være en foregangsregion for bruk av hydrogen som drivstoff til kjøretøy. Regionen skal bli blant de første som mottar hydrogenbiler når de tilbys markedet og ha tidlig bruk av hydrogenbasert buss. Vi ønsker å vise hvordan overgangen til fossilfri transport kan gjennomføres.
For å oppnå dette, må vi satse på flere energibærere og teknologiløsninger. I vår region vil elektrisitet, hydrogen og biogass være viktige drivstoff. Det finnes allerede pr. i dag fem stasjoner for biler og én for buss i Oslo-regionen, og nye bilprodusenter vil kunne levere et betydelig antall hydrogenbiler i Norge dersom klarsignalet kommer.

I fjor høst ble det omsøkt medfinansiering fra Transnova til etablering av en ny hydrogestasjon i Bærum, samt etablering av et prosjekt med hydrogentaxier fra Hyundai. Bilprodusenten valgte osloregionen som første marked for sine biler på bakgrunn av fremlagte strategi, men vi venter fortsatt på støtte fra staten. Akershus fylkeskommune har satt av penger i budsjettet, og vi venter på en avklaring fra Enova som tilskudd til prosjektene.

Vi er helt avhengig av at nasjonale myndigheter bidrar, for Akershus og Oslo kan ikke dra dette alene.   I dagens situasjon hvor vi kun har et fåtall hydrogenstasjoner, skaper uklarheten om statlig finansiering en vanskelig situasjon. Dette spesielt siden vi nå er inne i den kritiske fasen i prosjektet. I andre land som satser på tidlig introduksjon av hydrogen, blir det lagt til rette med stor andel offentlig finansiering i den tidligste fase.

For å lykkes, er vi avhengig av å opprettholde troverdighet på satsingen overfor bilindustrien, og den henger i en svært tynn tråd når nasjonale myndigheter sender svært uklare signaler om prioritering. Vi ønsker å være internasjonalt ledende i bruk av hydrogen til transport. Norsk teknologiutvikling og leveranse av hydrogen kan bli vårt neste industrieventyr. Det er derfor viktig med fortgang.

http://www.akershus.no/ansvarsomrader/miljo-og-natur/hydrogensatsing/

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar