Vi følger opp
nasjonal mål om at sykkeltrafikken i Norge utgjør 8 prosent av alle reiser
innen 2023. For å få det til må vi sørge for at syklistene føler at det er
trygt å sykle. Trygghetsfølelsen er svært viktig for om folk velger å sykle, og
sykkelanleggene må både være sikre og oppleves som trygge. Tiltak for å bedre
trygghetsfølelsen kan være å separere syklister fysisk fra andre trafikanter,
løse kryssutfordringer, senke fartsgrensene for biltrafikk i byene, stenge
gater for biltrafikk og knytte sammen veier og stier til trygge og
framkommelige strekninger og traseer.
Rask
befolkningsvekst i Oslo og Akershus vil gi økt transportbehov i områder hvor
det allerede er stor trafikk. Uten endringer i transportmidler og reisemåter
vil vi få redusert luftkvalitet, mer støy og økte CO2-utslipp. Akershus
fylkeskommune har mål om at klimautslippene skal reduseres slik at regionen
bidrar til å oppfylle nasjonale mål om at Norge skal være klimanøytralt innen
2030. Ca. 60 prosent av klimautslippene i fylket kommer fra veitrafikken.
Veksten i persontransporten må derfor tas med kollektiv, gåing og sykling. At
flere går, sykler og reiser kollektivt vil bidra til forbedret luftkvalitet,
mindre støy og reduserte klimautslipp.
Å sykle mer
er både et mål i seg selv fordi det kan være gøy og inspirerende, og et middel
fordi det kan bidra til bedre folkehelse og gi bedre framkommelighet i områder
med sterk befolkningsvekst. Undersøkelser viser at mennesker i alle
aldersgrupper trener mer enn noen gang, men dette kompenserer ikke for at vi
ofte er for lite aktive i hverdagen. Den enkleste måten å være fysisk aktiv på
er å legge aktiviteten inn i daglige rutiner, som å sykle til og fra skole,
jobb og fritidsaktiviteter.
For å lykkes med sykkelstrategien
må fortsette med å trygge skolevegen som vedtatt. Det bør legges til rette for
at barn som bor i gang- og sykkelavstand til skolen kan gå eller sykle til
skolen på en trygg vei. Blant de myke trafikantene er barn de mest sårbare, og
derfor er det særlig viktig å ivareta dem i trafikken. Deretter må vi utvikle
sammenhengende sykkelveinett lokalt og regionalt
Vi må lokalisere
skolebygg, regionale anlegg for idrett og friluftsliv og andre fylkeskommunale
virksomheter slik at flest mulig kan gå og sykle. I de ulike strategiske planer
må vi prioritere å løfte frem sykkel, sykkelparkering og myke trafikanter som
et viktig interesseområde i planbehandling og dialog med kommunene og andre
aktører
Selv om det gjøres mange
fysiske tiltak må man nok innrømme at det kan være en mental barriere. Vi må bidra
til økt bruk av sykkel gjennom kommunikasjon og aktivitetsskapende arbeid. Erfaringer fra
skandinaviske byområder som har oppnådd høye sykkelandeler, tyder på at det bør
satses mer målbevisst på trygge og forutsigbare anlegg for sykling hele året. Det
skal derfor arbeides med standardutvikling som sikrer vintervedlikehold på de
viktigste traseene.
Det er ingen grunn til at ikke sykkel skal være det naturlige transportmiddel for mange flere i Akershus
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar