Dette er de første elbussene i Norge. At vi nå kommer i
gang med elektrifiseringen av busstrafikken, er kjempeviktig. Dette vil gjøre
en forskjell også internasjonalt. Nå skapes det en etterspørsel som også vil
bety mye for utviklingen av elektriske varebiler. Store utslipp vil påvirkes av
dette.
Vi har et mål at Ruters om lag 1.200 ordinære busser skal
en tredel være elektriske i 2025. På samme tid skal 60 prosent av bybussene
være det samme. Allerede fem år før dette, i 2020, er målet at Ruter skal være
et fossilfritt transportselskap. For å få til dette, satses det nå også på
biogass og biodiesel. Samtidig som elbussene tas i bruk, blir derfor åtte
minibusser som går på biogass og 102 minibusser som bruker biodiesel (HVO),
satt i trafikk på Romerike. Sammen med elbussene skal de brukes i forbindelse
med de 450.000 årlige turene med spesialskyss i området.
Det ligger store utfordringer i det å bli utslippsfri,
men nå er vi i gang. Bransjen må elektrifiseres, og det må vi som innkjøpere
bidra til ved å stille krav om dette. Innkjøpsmakten til Ruter vil drive
utviklingen framover. Bakgrunnen for innfasingen av elbusser på Romerike, er
nettopp nye krav som Ruter har stilt i forbindelse med inngåelse av nye
kontrakter i området. Miljøkravene som ble stilt i anbudene, var strengere enn
noen gang før, men det taklet de aktuelle selskapene.
Også andre steder er elbussene i ferd med å gjøre sitt
inntog. Det kommer elbusser til Drammen høsten 2017, mens Trondheim setter
elbusser inn i daglig drift i 2019. I Södertälje i Sverige er de allerede i
gang fra januar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar