Skoleåret 2017-18 hadde
fylkeskommunen 21 893 elever og ca. 3 200 lærere. Ved utgangen av 2017 hadde fylkeskommunen
ansvar for 2 909 lærlinger i bedrifter. Andelen som fullførte og besto økte fra
86,0 prosent i 2015-16 til 86,5 prosent i 2016-17. Dette er det beste
resultatet siden retten til videregående opplæring ble innført i 1994.
Arbeidsmarkedet trenger alle typer kompetanse, og det er behov for flere med
yrkeskompetanse. Det er viktig for oss å tilby en videregående opplæring av høy
kvalitet og at flest mulig elever og lærlinger fullfører og består. Her er
Akershus ledende nasjonalt.
Ruter kan vise til totalt
371 millioner reiser i Oslo og Akershus i 2017. I Akershus har det vært en
vekst i antall påstigninger på 5,3 prosent i 2017. Ca. 59 millioner reiser ble
foretatt med regionbuss i Akershus. Dette er en vesentlig økning og kan ses i
sammenheng med styrking av busstilbudet i regionen. Satsingen på
kollektivtransport demper veksten i biltrafikken, gir bedre miljø og fornøyde
kunder. Vi må fortsette arbeidet for bedre kapasitet og framkommelighet i
kollektivtrafikken, og legge til rette for å velge alternativer til bilen der
det er mulig,
Selv om Viken
fylkeskommune skal stå på bena 1. januar 2020, betyr det ikke at det nye
hovedkontoret vil være innflytningsklart. Trolig vil det ta enda ett år før man
kan begynne med å flytte administrasjonen fra Galleriet til enten Lysaker eller
Sandvika. Fellesnemda har lagt retningslinjer om at det skal opprettes et
mindre kontor i Østfold, der ¼ av ansatte skal jobbe.
KrF har på Stortinget
gjort en god jobb med regionreform og folkevalgt styring. Reformen er en unik
mulighet for fylkeskommunene til å få en sterk og tydelig rolle som
samfunnsutvikler, til beste for innbyggerne. Fylkeskommunen kan spille en
viktig rolle der staten blir for stor, og kommunene for små. Fylkeskommunen kan
spille staten og kommunene gode, slik at virkemidlene brukes best mulig for
innbyggerne.
Hovedutfordringen for AFKs
økonomiske handlingsfrihet de neste fire årene er at en stadig større andel av
AFKs frie inntekter vil måtte gå til å dekke økte finanskostnader som følge av
store og økende investeringsbehov. Økonomiske framskrivinger viser at
lånegjelden kan øke fra 3 mrd. kr til rundt 10 mrd. kr dersom
skoleinvesteringer knyttet til skolestrukturprosjektet, samt investeringer
knyttet til den 10-årige gang- og sykkelveiplanen skal gjennomføres og
lånefinansieres fullt ut. Dette er ikke økonomisk bærekraftig. Det blir
nødvendig å tilpasse investeringene og de økte driftsutgiftene til fylkeskommunens
inntekter. Siden dette ikke kan gjøres i løpet av kort tid, har den økonomiske
tilpasningen startet og vil gradvis innfases i den kommende 4-års perioden.
Høsten 2019 vil Viken
fylkeskommunes investeringsbudsjett legges fram og behandles i politiske
organer. Pr i dag er det ikke grunnlag for å vurdere nivå og omfang på Vikens
investeringsbudsjett. Akershus fylkeskommune fortsetter planleggingen av
investeringsprosjekter innenfor videregående opplæring og samferdsel i henhold
til eksisterende vedtatte planer og politiske vedtak. Vi skal sørge for at
Viken skal ta gode valg til beste for sine innbyggere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar