Vi har
ambisiøse klimaplaner om utslippsreduksjon med tidsfrister satt mellom 2020 og
2050, men for å oppnå disse målsettingene kreves det tiltak for å møte den
økende trafikkmengden som forventes. Satsing på jernbane er et betydelig
klimatiltak. Veitransport er og vil fortsatt være, om ikke noe gjøres, den
viktigste bidragsyteren til luftforurensning.
Fraværet at
høyhastighets jernbane mellom Norge og Sverige har ført til at jernbanen
gradvis har tapt i konkurransen med veitransport, særlig på strekningen
Oslo-Gøteborg. Et eksempel på dette er at et godstog i dag bruker dobbelt så
lang tid på denne strekningen. En bil ferdes i dag i gjennomsnitt 30 kilometer
i timen raskere enn toget. Daglig passerer i gjennomsnitt 2500 lastebiler og 50
000 personer grensen mellom Norge og Sverige langs landeveien.
Det er derfor
på tide å få på plass et mer forpliktende og konkret samarbeid mellom Norge og
Sverige på nasjonalt nivå. Det trengs en koordinert planlegging og et
grensekryssende utredningsarbeid. Det er positivt at jernbanedirektoratet har
fått oppdrag å utarbeide en konseptvalgutredning (KVU) om Kongsvingerbanen. Men
det må ikke bli en unnskyldning for ikke å opprettholde trykket på strekningen
Oslo-Gøteborg. Begge disse strekningene er viktige for grensekryssende jernbane
Jeg er glad
for de store jernbaneambisjonene man har nedfelt i Nasjonal transportplan for
perioden frem mot 2029. Vi var mange som ble skuffet over at fremdriften er noe
redusert i Jernbanedirektoratets handlingsprogram som ble lagt frem i juli. Jeg
er likevel glad for at ambisjonen om utbygging av InterCity ligger fast. Og
dersom vi skal få gode togforbindelser fra Oslo gjennom Akershus og Østfold mot
Sverige og Gøteborg, er utbyggingstrinnene til Fredrikstad, Sarpsborg og Halden
nødvendige første skritt.
Jeg savner
imidlertid mer forpliktende ambisjoner for en god jernbaneforbindelse mot
Gøteborg. I NTP fremgår det at InterCity-utbyggingen skal til Halden skal være
ferdigstilt i 2034. Norske og svenske myndigheter bør definere en tidsplan for
når en god jernbaneforbindelse Oslo – Gøteborg skal stå ferdig.
Videre
forventer jeg at Stortingets flertallsmerknad om en KVU/åtgärdsvalsstudie for
grensekryssende gods i samarbeid mellom norske og svenske myndigheter følges
opp. Det går i dag svært mange lastebiler
daglig over Svinesund og jernbanen er i realiteten ikke et alternativ for mange
passasjerer da bussen gjerne er raskere, går oftere og er billigere. Da er det
krevende å skulle vente til etter 2034 med tiltak. Det er derfor nødvendig at
norske og svenske myndigheter sammen setter seg ned og vurderer hvilke tiltak
som på kortere sikt kan gjennomføres for at jernbanen skal bli et mer
attraktivt alternativ på strekningen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar