Det er gledelig med en bred politisk oppslutning om at vi
skal prioritere lavere priser til barn og unge.
Bedre kollektivtilbud og lave priser har medført at antall
kollektivreiser i Oslo og Akershus har økt med over femti prosent de siste ti
åra. Dette ønsker vi at skal fortsette.
Med dette forslaget kan ungdom kan reise med barnebillett
til man er 18 år på enkeltbilletter, mens tidligere ble man «voksen» når man
ble 16 år. Ungdom mellom 16 og 19 kan i dag kjøpe billett med ungdomsrabatt på
7-dagers billett og 30-dagersbillett. Når barnebilletten, som gjelder alle
billettslag, nå utvides til 18 år dekker det en stor del av gruppa som i dag
kjøper ungdomskort. De vil nå også kunne kjøpe enkeltbilletter til halv pris,
der de i dag kun får rabatt på periodebillett.
Elever i videregående skole som bor mer enn 6 km fra skolen
har rett til fri skoleskyss. De får da et skoleskysskort, men dette varer bare
til klokken 16 og kan derfor ikke brukes til reise til fritidsaktiviteter på
kvelden eller i helgene. Mange ungdommer kjøper derfor ungdomskort i tillegg. Dette
er unødvendig, og vi har gjennom de siste årene fått flere saker og utredninger
på hvordan man kan finne en løsning på dette. Vi har tidligere foreslått at
ungdom kunne få kjøpe en tilleggsbillett til skolekortet, og fylkeskommunen har
blant annet utredet om det kunne være en mulig løsning at ungdom med rett til
skoleskyss kan velge mellom gratis skolekoret eller et billigere ungdomskort.
Dette har vi dessverre ikke funnet noen god løsning på, men
dette blir en av de tingene KrF ønsker å se på når det det skal lages nytt
takst- og sonesystem for kollektivtrafikken i den nye Viken, det vil si
Akershus, Buskerud og Østfold. Akershus Fylkesting har også anmodet fellesnemnda
for Viken om å særlig vurdere lave priser for ungdom sett i sammenheng med
ordning for skoleskyss når nytt takst- og sonesystem for kollektivtrafikken
skal utformes.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar