Dersom kollektivtrafikken skal ta sin del av veksten i persontransporten, må den oppleves som konkurransedyktig, blant annet på reisetid og frekvens. I tillegg må betalingen av reisen være enkel, også på lengre reiser som krysser tidligere fylkesgrenser og som benytter seg av ulike transportformer, herunder tog.
Billettkategorier og sonestruktur er i dagens tre fylker til dels svært ulike. Dette må vi gjøre noe med. Betalingen av reisen må være enkel, også på lengre reiser som krysser tidligere fylkesgrenser og som benytter seg av ulike transportformer, herunder tog. Det er veldig mange av innbyggere som pendler ut av fylket på en daglig basis. Da er det viktig når vi skal harmonisere prisene, og skal gjøre tilbudet sømløst, at vi ser på hva som er bra i hvert enkelt fylke. Slik at vi tar med oss det som er bra inn i Viken.
I Akershus og Buskerud er kollektivtrafikken organisert i selskaper (Ruter As og Brakar As), mens den i Østfold er en integrert del av fylkeskommunen (Østfold Kollektivtrafikk). Målet må være at alle reisende skal kunne reise på tvers av de gamle fylkesgrensene med èn og samme billett.
Det er viktig at det er enkelt og billig å reise kollektivt.
Hvis stadig flere skal reise kollektivt så må det være attraktivt tilbud. Da må
det være rimelig, gå ofte, og det må være enkelt for kunden. Da toget står for
en vesentlig del av de fylkeskryssende reisene, skal det arbeides for at også
jernbanen inkluderes i en harmonisert prisstruktur og i et fremtidig felles
pris- og billettsystem.
Fellesnemda har også vedtatt at man skal se laveere priser
for ungdom sett i sammenheng med ordning for skoleskyss i forbindelse med
utarbeidelse av felles pris- og billettsystem for Viken. Ulike alternativer bør
skisseres. Et av alternativene som skal utredes
her er gratis busskort til alle ungdommer i videregående skole i Viken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar