Dersom kollektivtrafikken skal ta sin del av veksten i
persontransporten, må den oppleves som konkurransedyktig, blant annet på
reisetid og frekvens. I tillegg må betalingen av reisen være enkel, også på
lengre reiser som krysser tidligere fylkesgrenser og som benytter seg av ulike
transportformer, herunder tog.
Billettkategorier og sonestruktur er i dagens tre fylker til
dels svært ulike. Dette må vi gjøre noe med. Betalingen av reisen må være
enkel, også på lengre reiser som krysser tidligere fylkesgrenser og som
benytter seg av ulike transportformer, herunder tog. Det er veldig mange av innbyggere
som pendler ut av fylket på en daglig basis. Da er det viktig når vi skal
harmonisere prisene, og skal gjøre tilbudet sømløst, at vi ser på hva som er
bra i hvert enkelt fylke. Slik at vi tar med oss det som er bra inn i Viken.
I Akershus og Buskerud er kollektivtrafikken organisert i
selskaper (Ruter As og Brakar As), mens den i Østfold er en integrert del av
fylkeskommunen (Østfold Kollektivtrafikk). Målet må være at alle reisende skal
kunne reise på tvers av de gamle fylkesgrensene med èn og samme billett. Kollektivtrafikantene
i Viken (inkludert Oslo) vil i større grad enn i dag kunne forholde seg til de
samme kundekategorier/aldersgrenser og billettslag uavhengig av om de reiser
med Østfold kollektivtrafikk, Brakar, Ruter eller tog.
De skal samarbeide om å harmonisere forretningsreglene der det er hensiktsmessig for å tilby en sømløs kundeopplevelse i Viken. Harmonisering av prisstrukturen betyr å tilpasse dagens kundekategorier, forretningsregler, rabattordninger og billettslag slik at kunden opplever like vilkår uavhengig av hvor i Viken de kjøper billett.
Fellesnemnda behandlet sak om harmonisering av prisstruktur
i kollektivtrafikken i sitt møte 2. mai. For dagens kollektivreisende i
Buskerud og Østfold vil det blant annet bety at nedre aldersgrense for når barn
skal betale endres fra 4 til 6 år, og det innføres ny 365-dagers billett for
voksne og honnør. Fellesnemnda ber i sitt vedtak om at man går i dialog med
Oslo for å fjerne kategorien ungdom, og i stedet forlenge kategorien barn til
og med 19 år. Kategori voksen vil da starte fra 20 år.De skal samarbeide om å harmonisere forretningsreglene der det er hensiktsmessig for å tilby en sømløs kundeopplevelse i Viken. Harmonisering av prisstrukturen betyr å tilpasse dagens kundekategorier, forretningsregler, rabattordninger og billettslag slik at kunden opplever like vilkår uavhengig av hvor i Viken de kjøper billett.
KrF forventer at kollektivbillettkjøp kan gjøres i en enkelt
operasjon fra 1.1.2020, slik at kundene opplever mest mulig sømløse reiser. En
kunde opplever en sømløs reise når det er få eller ingen hindringer i
planlegging og gjennomføring av en reise som går på tvers av ulike prissystemer
og transportmidler. En sømløs reise i hele Viken krever takstsamarbeid for tog
i Viken og Oslo. Arbeidet med en avtale om takstsamarbeid er i oppstartsfasen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar