fredag 10. juli 2009

Miljøvennlige, gassdrevne ferjer og ny terminal!

1. juli 2009 var det to viktige begivenheter for landets mest trafikkerte passasjerferjerute, nye miljøbåter og ny kollektivterminal. Målet er å få enda flere reisende til beste for miljøet.


Tide Sjø overtar nå rutetrafikken til Nesodden og Slemmestad/Vollen med tre nye gassferger og to nye hurtigbåter som skal gjøre pendlingen i Indre Oslofjord både rask og bekvem. Også det fremtidige hovedrutesambandet vil være mellom Nesoddtangen og Aker Brygge i Oslo, landets mest trafikkerte passasjerferjerute. Her fraktes om lag 2,4 mill. passasjerer i året.


Ruten mellom Nesoddtangen og Aker er Norges største båtsamband målt i antall reiser og derfor er det ekstra gledelig å gi denne strekningen er virkelig løft. Med nye båtene reduseres utslippene betydelig. Gassferjene bygges slik at de på et senere tidspunkt kan konvertere til hydrogen som drivstoff. Hurtigbåtene skal også kunne anvende biodrivstoff. Utslippet av NOX fra de nye ferjene blir redusert med 70 prosent i forhold til dagens utslipp, mens CO2-utslippene reduseres med 32 prosent.


Det spesielle med hurtigbåtene er at de bygges i materialet karbonfiber, i stedet for aluminium eller stål. Vel så viktig er det også lagt stor vekt på tilgjengelighet for alle, nytenkning i utforming og båtenes komfort.


I tillegg til båtene vil også det komme en moderne kollektivterminal. Nesoddtangen er et av landets største kollektivknutepunkt, men forholdene for de reisende har i mange år vært upraktisk og uoversiktlig. Nå kommer det helt nye bussholdeplasser som gjør det enklere og tryggere å ferdes til og fra båtene. Samtidig vil holdeplassene være bedre tilrettelagt for bevegelseshemmede gjennom bruk av fargevalg, ledelinjer og færre høydeforskjeller. Til sammen vil dette gi et vært god tilbud til brukerne av båten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar