I Dagsavisen 28. juli kan man lese at det er en nasjonal vekst i kollektivtrafikken på 19 millioner. 14 av disse millioner reisende kommer fra Oslo og Akershus alene.
Med en trafikkvekst på 6,4% i Oslo og Akershus – og 7 % i Oslo er kollektivtrafikken er inne i en akselererende positiv utvikling. Kollektivselkapet Ruters årsvekst på 14 millioner påstigninger tilsvarer alene mer enn all busstrafikk i hele Buskerud fylke, inkludert Drammen by.
Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus har de senere årene snudd en negativ trend til en sterkt positiv vekst. Det er derfor mer enn merkverdig at de rødgrønne ikke vil gi langsiktige midler fra belønningsordningen til de to fylkene.
Vegtrafikkindeksen for Oslo viser omtrent nullvekst i 2008 (+0,1%). Gjennomsnittlig veitrafikkvekst i Oslo de fem foregående årene var 0,9%. Dette innebærer at kollektivtrafikken ikke bare tar trafikkveksten i et generelt økende transportmarked drevet fram av befolkningsveksten i Oslo-regionen, men også tar betydelige markedsandeler fra biltrafikken.
Med tanke på veien videre skal vi fortsette med å utvikle bærekraftige transportløsninger som er nødvendig for bosetting og næringsliv. Det innebærer en offensiv satsing på kollektivtrafikk, på buss, båt og bane. I dette ligger også en ambisjon om sammen med Oslo å revolusjonere takst- og sonesystemet for de kollektivreisende i regionen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar