I disse
dager behandles høringen til Jernbaneverkets handlingsprogram 2014-2023. Endelig
handlingsprogram blir offentliggjort i februar 2014. Jernbaneverket følger opp prioriteringene
til Nasjonal transportplan 2014-2023. I tillegg til å organisere de store
utbyggingene, satses det i handlingsprogrammet på tiltak for å bedre dagens
tilbud til kundene, med færre forsinkelser og flere seteplasser i
pressområdene.
Arbeidet med konseptvalgutredning for de framtidige
transportbehovene inn mot og gjennom Oslo må tilpasses utbyggingen av
InterCity-triangelet. Utbyggingen må gjennomføres så rasjonelt som mulig; dvs.
senest i løpet av 13 år. Full effekt av InterCity-utbyggingen er også avhengig
av bedre jernbanekapasitet gjennom Oslo. Utbyggingen må prosjektfinansieres og
ansvar for utbyggingen legges til en dedikert organisasjon
Det er svært bekymringsfullt med den negative utviklingen
i godstransport på bane ikke minst godstransport til og fra utlandet. I så måte
er det bekymringsfullt at det ikke er funnet rom for tiltak som kan stanse den
negative utviklingen og bidra til styrking av godstransport med jernbane de
nærmeste årene. Det er viktig for meg som KrF- og samferdselspolitiker at det må så raskt som mulig satses på tiltak som kan bedre
pålitelighet og regularitet for godstransport med jernbane. Overføringen av
gods fra bane til veg må stanses. Mer midler må bli tilgjengelig for utbygging
og utbedring av eksisterende nett, inkl. flere krysningsspor, allerede i første
fireårs periode.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar