tirsdag 22. oktober 2013

Straffes for vegvedlikehold

Regjeringen har bevilget 500 millioner kroner til vedlikehold av fylkesveier. Av dette får Akershus 10,7 millioner, eller 2,1 prosent. Dette er en betydelig mindre andel enn det vi vanligvis får og det vi hadde regnet med.

I Akershus har vi ti prosent av landets befolkning og store oppgaver med å holde en tilfredsstillende standard på veiene våre. Det er skuffende at Akershus i statsbudsjettet får en så liten del av midlene til vedlikehold av fylkesveiene. Det betyr at vi blir «straffet» fordi vi har vært flinkere enn mange andre til å ta vare på veiene våre.

Nå skal den nye regjeringen bruke tiden fram til 10. november til å sette sitt preg på statsbudsjettet. For KrF i Akershus vil arbeide for at vi kan få et bedre opplegg med den nye regjerens forslag til budsjett kan vedtas på Stortinget.

Det er realt å påpeke at det også  er gledelige signaler i statsbudsjettet. Det er positivt at  det er satt av midler til oppstart av Follobanen i 2014 og til å fullføre NSBs nye grunnrutemodell. Fylkeskommunens kollektivsatsing er så tett knyttet til NSBs strategi at det er viktig for oss at NSB klarer å ta sin del av det økte passasjerantallet.

Det uheldig at det i budsjettet er det forslag om bevilgningene til Transnova skal reduseres med 20 prosent. Transnova er statens organ for å bidra til å redusere klimautslipp fra transport. For oss i Akershus gir dette budsjettkuttet grunn til bekymring. Oslo og Akershus er de fylkene som har størst utslipp av klimagasser fra transport. Samtidig er vi også de fylkene som har satset mest på miljøvennlig transport slik som  elbiler og ladestasjoner.

For veiprosjekter i Akershus innebærer statsbudsjettet bl.a. at arbeidene med riksvei 22 Lillestrøm-Fetsund, Kolsåsbanen, E16 Sandvika-Wøyen og planlegging av E18 Vestkorridoren går som planlagt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar