Nylig hadde jeg gleden av å være med på å etablere "Vegforum
Fylkesveg 33 Akershus/Oppland" for den søndre delen av fylkesvei 33. Målet
er å sikre helhetlig utbygging av vegen som går gjennom Oppland og Akershus.
Sammen med Oppland har vi tatt initiativ til å etablere et vegforum på
tvers av grensene. Målet med vegforumet er at vi i fellesskap mellom Akershus
og Oppland skal stå sammen for å få til helhetlig utbygging. Etter at
vegen ble overført fra staten til fylkene i 2010 har vegen fått større politisk
oppmerksomhet.
Fylkesveg 33 er under utbygging i Totenvika. Utbyggingen av strekningen Johnsrud
– Langsletta på 1, 8 kilometer startet i fjor. Og i juli 2014 markerte Oppland
fylkeskommune og Statens vegvesen siste sprengning i Falkentunnelen. Når denne
delstrekningen er ferdig til sommeren, starter utbyggingen videre nordover til
Totenvika kirke.
I 2012 fikk Akershus og Oppland i fellesskap utarbeidet en mulighetsstudie for
hele veiens lengde fra Bjørgo i Valdres til Minnesund. Oppland er godt i gang,
men det er viktig å få en bedre og sikrere veg også på Akerhussiden.
I Akershus er så langt planene klare for utbygging av 1,5 kilometer med tunnel
gjennom Byrudberga sør for Feiring. Reguleringsplanen er godkjent av Eidsvoll
kommune, staten har bevilget 57 millioner kroner i rassikringsmidler og
Akershus fylkeskommune har satt av 125 millioner kroner fordelt på årene 2016
og 2017. Resten er det enighet om å bompengefinansiere.
Vi ønsker å vurdere å få til en utbygging med tunnel også gjennom Skreiberga.
Da vil prislappen på Akershus alene komme over 400 millioner kroner. Det vil
derfor også vi bli et spørsmål om hvor mye man kan belaste befolkningen med
bompenger. Vi vil derfor jobbe for mer statlig finansiering slik at ikke
bompengeandelen blir for høy. Det er jo et paradoks at det er fylkene som nå
retter opp fortidens synder fra statens side for manglende prioritering og
vedlikehold.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar