fredag 31. januar 2014

Samarbeid om fylkesveg 33

Nylig hadde jeg gleden av å være med på å etablere "Vegforum Fylkesveg 33 Akershus/Oppland" for den søndre delen av fylkesvei 33. Målet er å sikre helhetlig utbygging av vegen som går gjennom Oppland og Akershus.

Sammen med Oppland har vi tatt initiativ til å etablere et vegforum på tvers av grensene. Målet med vegforumet er at vi i fellesskap mellom Akershus og Oppland skal stå sammen for å få til helhetlig utbygging.  Etter at vegen ble overført fra staten til fylkene i 2010 har vegen fått større politisk oppmerksomhet.

Fylkesveg 33 er under utbygging i Totenvika. Utbyggingen av strekningen Johnsrud – Langsletta på 1, 8 kilometer startet i fjor. Og i juli 2014 markerte Oppland fylkeskommune og Statens vegvesen siste sprengning i Falkentunnelen. Når denne delstrekningen er ferdig til sommeren, starter utbyggingen videre nordover til Totenvika kirke.

I 2012 fikk Akershus og Oppland i fellesskap utarbeidet en mulighetsstudie for hele veiens lengde fra Bjørgo i Valdres til Minnesund. Oppland er godt i gang, men det er viktig å få en bedre og sikrere veg også på Akerhussiden.

I Akershus er så langt planene klare for utbygging av 1,5 kilometer med tunnel gjennom Byrudberga sør for Feiring. Reguleringsplanen er godkjent av Eidsvoll kommune, staten har bevilget 57 millioner kroner i rassikringsmidler og Akershus fylkeskommune har satt av 125 millioner kroner fordelt på årene 2016 og 2017. Resten er det enighet om å bompengefinansiere.

Vi ønsker å vurdere å få til en utbygging med tunnel også gjennom Skreiberga. Da vil prislappen på Akershus alene komme over 400 millioner kroner. Det vil derfor også vi bli et spørsmål om hvor mye man kan belaste befolkningen med bompenger. Vi vil derfor jobbe for mer statlig finansiering slik at ikke bompengeandelen blir for høy. Det er jo et paradoks at det er fylkene som nå retter opp fortidens synder fra statens side for manglende prioritering og vedlikehold.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar