Jeg synes at Raumnes på en god måte har belyst
plansamarbeidets arbeid med framtidig vekst i regionen, men jeg er uenig med
Raumnes leder den 28. august om at dette er Stortingets opplegg. Selv om det
var Stortinget som i 2008 Ot.prp.nr. 10 (2008-2009) påla Oslo kommune og
Akershus fylkeskommune å utarbeide en felles regional plan for areal og
transport er det i realiteten Akershus fylkeskommune og Oslo kommune som er
eiere av planen og som sitter i styringsgruppen.
Vi har lykkes med en kollektivvekst på 40 prosent de
senere årene, men i følge Statens vegvesen vil man få en 40 prosent økning i
biltrafikken hvis vi fortsetter som før. Det viser at en kursendring er
nødvendig, ikke bare for regionen, men også for å oppnå nasjonale mål om klima,
transport, dyrka mark og naturmangfold. Målet er en felles strategisk plattform
for Oslo kommune, Akershus fylkeskommune, kommunene i Akershus og staten for
hvordan areal og transport kan samordnes bedre i regionen.
Jeg er helt enig at vi må satse på Kongsvingerbanen, men planen
er med hensikt ikke en Nasjonal transplan (NTP) eller en Oslopakke 3 da de skal
følges opp på en annen måte. Det betyr ikke at planen ikke er viktig, tvert i
mot.
Veien videre er at Akershus fylkeskommune og Oslo kommune
vedtar høringsutkastet nå i høst før det sendes på høring til alle relevante
aktører for videre behandling. Her er det viktig at kommunene kommer med
tilbakemeldinger. Endelig vedtak forventes november 2015. Planperioden går frem
mot 2030, med perspektiv mot 2050. Planen skal være robust for en usikker
fremtid, samtidig som den må tilpasses og videreutvikles i kommende
rulleringer.
Sendt til Raumnes som svar på leder 28.august.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar