fredag 17. april 2015

Raskere bygging av gang- og sykkelveier

Jeg er glad for at Eidsvoll Ullensaker Blad den 13. april satt søkelyset på behovet for gode samferdselsløsninger på Øvre Romerike. Det er engasjement som jeg deler. Likevel er nok overskriften «alarmerende vegetterslep» litt misvisende, da det ene gjelder behov for gang og sykkelveg og det andre er vedlikehold. Et samlet fylkesting er tydelig på prioriteringen av utbygging av gang- og sykkelveier, særlig i tilknytning til skoleveier.

I 2011 ble det vedtatt at alle gang- og sykkelveger i en fire kilometer radius til skolene i Akershus skulle trygges innen 2016, og bevilget 250 millioner kroner i ekstra midler til gang- og sykkelveier for perioden 2013-16.

På bakgrunn av Fylkestingets prioritering om å trygge skoleveiene har Statens vegvesen i samarbeid med kommunene pekt ut de farligste skolevegene i Akershus som bør prioriteres. Det er jobbet med å kvalitetssikre gjeldene reguleringsplaner og utarbeide skisseprosjekter av de prioriterte prosjektene. Det vil gi en enklere prosess med reguleringsplanarbeidet og dermed raskere fremdrift til godkjente reguleringsplaner.

I de siste to årene har Statens vegvesen styrket kapasiteten og kompetansen og står nå bedre rustet enn før til å gjennomføre vedtatt 10-års plan for utbygging av gang- og sykkelveier tilknyttet skolene i Akershus.

Statens vegvesen har jobbet med tiltak for mer effektiv planlegging og gjennomføring. Fremdriften er avhengig av gode planer og ikke minst at det finnes vedtatte reguleringsplaner for strekningene som er prioritert. Det er derfor satt i gang et prosjekt som ser på muligheten til raskere fremdrift i planprosessen. De formelle rammene i plan- og bygningsloven gir mulighet til en planleggingstid på 5-7 år, men erfaring viser en lengre planleggingstid.  

Det er de siste årene satt fokus på hvordan planleggingstiden skal kunne kortes ned. Samtidig som vi ønsker kortere planleggingstid er det viktig at det settes av nok tid til interesseavveininger og til å finne løsninger som er økonomisk, sosialt og miljømessig bærekraftige. Det skal være tid til åpne og demokratiske prosesser som både ivaretar ulike samfunnshensyn og rettssikkerheten til berørte parter. Akershus har mange tettbebygde områder hvor arealene er begrenset og hvor mange interesser skal ivaretas.

Kostnadene for de høyest prioriterte prosjektene summerer seg til om lag fire milliarder kroner. Forutsatt at det bevilges tilstrekkelig penger vil det være mulig å sikre alle de prioriterte skolevegene i Akershus i løpet av 9 år. Utbygging av gang- og sykkelveier for å sikre skoleveiene er noe vi har høyt på vår politiske dagsorden, og vi vil de neste årene se en stor økning av nye gang- sykkelveier i Akershus.

I løpet av året skal det legges 254 kilometer ny asfalt på fylkesveiene i Akershus. Vi har prioritert asfaltering av fylkesveiene i Akershus. Det vil gi bedre veier for trafikantene og øke trafikksikkerheten. I tillegg skal drøyt 32 km gang- og sykkelvei i Akershus asfalteres.

Totalt skal det brukes 174 millioner kroner til dekkelegging. For 2015 økte H, Krf, V og FrP bevilgningene til vedlikehold av fylkesveier med 15,5 millioner kroner utover fylkesrådmannens budsjettforslag. I 2010 overtok fylkeskommunen ansvar for veier som staten tidligere eide, og fikk dermed ansvaret for totalt 1816 km veier i Akershus. Veiene vi overtok fra staten hadde et vedlikeholdsetterslep på ca. 1,2 mrd. kr. I løpet av 2015 regner vi med å ha redusert dette vedlikeholdsetterslepet med om lag 18 prosent.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar