I 2011 endret Akershus fylkeskommunene sammen med Oslo kommune
pris- og sonestrukturen i våre to fylker. Da gikk man bort fra en pris per
strekning, det vil si hvor langt man reiste, til en pris per sone. Det var en
kraftig forenkling for de fleste reisende, men for de som mellom Ås og Ski ble
det dyrere.
Det er en viktig presisering at den ekstra sonen var aldri
anbefalt fra Ruters side og ei heller fra politikerne, men dette var en redsel
fra stat og NSB om at flere vil endre reisemønster fordi man da ville reise med
bil til Akershus for å reise kollektivt som ville føre til mindre inntekter til
NSB.
I 2013 evaluerte Ruter omleggingen i 2011 og i juni i fjor
vedtok Akershus fylkesting at forenkling av sonestrukturen har fungert meget
bra, men det er enkelte grensetilfeller som bør vurderes nærmere. Dette gjelder
særlig i Follo. Det bes om en vurdering av konsekvensene av en eventuell
forenkling og hva dette vil kunne føre til kostnadsmessig for Akershus.
Ruter anbefaler derfor en sammenslåing av sonene 2S og 3S
som den mest aktuelle justeringen som bør vurderes, dersom en politisk ønsker å
bevilge 20 millioner til sonejusteringer. Det vil gi billigere reise for anslagsvis
46 000 ukentlige reiser og ikke minst gi over 3000 nye reiser i uken. Dette er
en kostnad som er verdt prisen.
Avslutningsvis et hjertesukk fordi det forhandles nå mellom
Ruter med NSB og Samferdselsdepartementet om pris- og sonestrukturen. For at
man skal kunne bruke NSBs tog, må Ruter kompensere med NSB med 100 millioner
kroner i året. Det betyr egentlig at det er de lokale folkevalgte organer som
må betale staten for å gi et bedre tilbud til våre innbyggere. Er det ikke
bedre at disse pengene brukes for å gi et bedre tilbud?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar