De som begynner på videregående nå får muligheten til å være
med på en spennende utvikling. I juni kom Ludvigsen-utvalget med en ny rapport
som viser at lærere og skoleledere må fornye måten å undervise på om vi skal
holde tritt med utviklingen. Dette betyr også at elevene må ta en mer aktiv del
i deres egen læring, ved hjelp av tverrfaglige prosjekter og samarbeid.
Skolekonkurranser som GründerCamp og Ungt Entreprenørskap er noe av det dere
kan være med på, som vil gi en mer samfunns- og yrkesrelevant kompetanse. Målet
er at elever i dagens videregående skole skal få kunnskap som sitter lengre enn
til neste prøve. Livslang læring må være målet, for selv når man er ferdig på
videregående skole er man langt fra utlært.
Fjorårets elevundersøkelse viser dessuten at mange av
elevene våre opplever mestring, får faglige utfordringer og opplever
opplæringen som relevant. De trives og opplever skolemiljøet som trygt. Dette
er viktig, for et godt skolemiljø er en direkte forutsetning for læring. Her
har alle en jobb å gjøre, man har også et ansvar selv for å bidra til et
positivt skolemiljø.
Som elever er det mange måter man kan påvirke
skolehverdagen på, og Elevundersøkelsen, hvor man uttaler seg om motivasjon
og skolemiljø, er én av dem. En annen er Undervisningsevalueringen, hvor dere
vurderer kvaliteten på lærerne og undervisningsmetodene. I tillegg kan dere engasjere dere i
elevrådet, eller bli deres skoles representant i fylkeselevrådet, som jobber
med saker som angår alle fylkets 34 videregående skoler.
I løpet av de neste tre årene kommer de nye elevene våre til
å stå overfor mange veivalg. Mitt beste råd er å ta valg basert på egne
premisser og forutsetninger og grip mulighetene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar