torsdag 12. november 2015

Internasjonalisering av utdanning er viktig

Internasjonalisering av grunnopplæringen er viktig fordi det kan bidra til å øke kvaliteten på opplæringen og fordi det bidrar til at barn og unge blir rustet til å jobbe, studere og bo i et flerkulturelt og globalt samfunn.  

Det var derfor en selvfølge både å takke ja til å være medarrangør til Internasjonaliseringskonferanse for grunnopplæringen 2015 - IKG15 og ikke minst holde en åpning da vi anser konferansen som en viktig arena for erfaringsutveksling og videreutvikling.

Akershus fylkeskommune er Norges største skoleeier for videregående opplæring. Vi har et betydelig ansvar for å sikre at våre ungdommer får tilgang til internasjonal kompetanse. Internasjonalisering har derfor vært en viktig satsing for oss gjennom mange år. Vi har oppfordret våre skoler til å initiere internasjonalt samarbeid, blant annet gjennom EU-programmene. Mange skoler har grepet denne muligheten og har bygget opp et mangfoldig internasjonalt tilbud.

Vi har gradvis styrket det internasjonale arbeidet for å sikre at alle elever og lærlinger får tilgang til internasjonal kunnskap i løpet av sin utdanning. Vår strategiplan om internasjonalisering fastslår at internasjonalisering er et verktøy som kan brukes for å oppnå overordnede opplæringsmål. For oss er det viktig å poengtere at internasjonalisering ikke er en særskilt aktivitet, men en arbeidsmetode innen videregående opplæring. Det er også verdt å nevne at dette også omfatter internasjonalisering hjemme. Det vil si at dette bør angå alle elever og ikke bare de som deltar i ulike former for utveksling.
 
Jeg vil trekke frem noen av våre mest vellykkede tiltak for å vise hvordan vi er aktive utøvere av internasjonale prosjekter for å sikre at internasjonalisering når alle.  Vi har sendt lærlinger fra Oslo og Akershus på arbeidspraksis i Europa siden 1999.  Med midler fra Erasmus + kan lærlinger søke om å ta tre måneder av læretiden sin i en bedrift i et annet europeisk land.  I dag har vi 50 lærlinger fra 20 forskjellige fag som tar deler av læretiden sin i England, Hellas, Irland, Italia, Tyskland, Østerrike, Spania eller Portugal. Fra restaurering av 400 år gamle bindingsverkshus i Tyskland, til hjemmesykepleie i Hellas eller slakteri i Portugal, får ungdommene reflektere over faget sitt fra et annet perspektiv.  De tilegner seg også en helt annen forståelse av norsk kultur og arbeidsliv.

Det andre eksempelet er Erasmus + ansattmobilitet.  I år søkte og fikk Akershus fylkeskommune Erasmus + midler for å sende 40 lærere på kurs, hospitering eller undervisningsopphold i utlandet.  Ved å reise ut og se hvordan lærere i andre land underviser og jobber med temaer som vurderingspraksis og klasseledelse, kan de få nye idéer, perspektiver og innfallsvinkler på jobben sin som de kan dele og reflektere over med kollegaer på egen og andre skoler. 
Det tredje eksempelet er Erasmus + lærerassistenter som gir oss mulighet til å motta europeiske praktikanter som er nyutdanna eller under utdanning i hjemlandet og som kan jobbe på skoler som lærerassistenter.  I Akershus har vi startet et arbeid med å koordinere mottakelsen av slike lærerassistenter, og dette halvåret har 4 av våre videregående skoler en lærerassistent hver. Disse er fortrinnsvis med i språkundervisningen og bidrar til å gjøre språkopplæringen mer relevant, mer inspirerende og av høyere kvalitet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar