Dette er et svært viktig
prosjekt, ikke bare for Akershus og Hedmark
, men også nasjonalt for nord-syd forbindelsene på vei og jernbane i Sør Norge.
At man har bygget både vei
og jernbane samtidig har vært effektivt og kortet ned utbyggingstiden. Man har
utnyttet og koordinert planleggingskapasitet hos Statens vegvesen og
jernbaneverket på en god måte. Det har vært viktig for oss å få bygget jernbane
og vei samtidig, for å nå det overordnede målet i Akershus om å ta veksten med
kollektiv, sykkel og gange.
Det er imponerende hvor raskt og effektivt begge parsellene har blitt bygget. Det har også vært en god og inkludere planprosess med grunneiere og berørte myndigheter. Vi ser også hvor fint både jernbane og vei er tilpasset inn i terrenget.
Strekningen er en del av
den store Inter-City utbyggingen vil nå Hamar i 2024 og Lillehammer i 2030. En
ny og moderne E6 vil bli bygget videre fram til Hamar og videre til
Lillehammer. Initiativet for å se på utbygging av E6 og jernbanen i sammenheng har
kommet fra Hedmark og Akershus fylkeskommuner. Gjennom etableringen av bompengeselskapet
Gardermoen-Moelv ønsket man å forsere utbyggingen av denne viktige riksveistrekningen
mellom Oslo og Trondheim.
Ny og moderne jernbane er
noe innbyggerne og næringslivet vil ha stor glede av. Vi har fått en
framtidsrettet, miljøvennlig og rask togforbindelse mellom Hamar-region og
Oslo, med hyppigere avganger. Og ikke
minst er dette et viktig bidrag i arbeidet med å få mer gods fra vei til
jernbane, ved at man utvikler en sammenhengende og moderne jernbane.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar