Det er derfor innført en rekke frafallsforebyggende
tiltak både nasjonalt og fylkeskommunalt, og frafallet i videregående opplæring
i Akershus er i de siste årene redusert. En strategiplan for yrkesfagløftet skal bidra
til engasjement og målrettet innsats for økt kvalitet på yrkesfaglig utdanning
i Akershus.
Det er på ungdomsskolen rekrutteringen til yrkesfagene starter. Yrkesfagløftet berører dermed også grunnskolen. Rekruttering av dyktige fagarbeidere er et ansvar som hviler både på partene i arbeidslivet, politikere og skoleeier.
Yrkesfagløftet dreier seg ikke bare om opplæring i
bedrift. Lærebedriftene gjør en god jobb, og av de elevene som får læreplass, består de fleste fag- eller
svenneprøven. Andelen som fullfører og består opplæring i skole i Akershus er nå på sitt høyeste siden
innføringen av Reform 94. Likevel har ikke dette ført til flere fagarbeidere. Derfor skal vi stille
tydelige krav til at elevene, lærlingene og lærekandidatene våre får en arbeidslivsrelevant og
praksisrettet opplæring i et godt læringsmiljø, slik at flere ønsker å fullføre med fag- eller svennebrev.
Hvis vi skal få flere fagarbeidere er det ikke
tilstrekkelig å få flere til å velge yrkesfag. Elevene på yrkesfag må også ønske å gå ut i lære, og det må være
læreplasser til dem. I dag velger de fleste elever på yrkesfag bort læreplass
og går i stedet påbygg til studiekompetanse eller andre studiekompetansegivende
løp. Kun 25 prosent av elevene på yrkesfaglig Vg2 begynner i lære. Av søkerne
med ungdomsrett er det ca. 1/5 som ikke får læreplass innen utgangen av året.
Av alle søkerne til læreplass er det ca. 1/3 som ikke får læreplass. Disse
fordeler seg på mange fag, og fordelingen varierer fra år til år. Situasjonen
tilsier imidlertid at det er mangel på læreplasser i flere bransjer, både i offentlig sektor og i næringslivet.
En fag- og yrkesopplæring med høy kvalitet er en
forutsetning for å utdanne godt kvalifiserte fagarbeidere som kan møte behovene
for kompetanse i morgendagensarbeidsliv. På den måten kan yrkesfag få sin rettmessige
status og respekt slik at flere søker seg til yrkesfaglige utdanningsprogram. Med
dyktige fagarbeidere vil vi som samfunn stå bedre rustet til å møte framtida.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar