Tidlig
innsats i barnehage og grunnskole er viktig for å ruste elevene til å fullføre
videregående.I tillegg til innsats tidlig, må vi også legge til rette for en
videregående opplæring som er best mulig tilpasset elevenes behov og en
kompetanse samfunnet trenger.
Den
videregående opplæring i Akershus er i god utvikling. Andelen som fullfører og
består har økt jevnt dei siste 10-15 årene, og for skoleåret 2014-15 var den på
82,8 prosent. Likevel er det utfordringer når det gjelder å få flere ungdommer
til å fullføre og bestå. Elev- og lærlingeundersøkelsen viser at vi har en
positiv utvikling innen læringsmiljø. Dette er en svært viktig indikator som
viser at vi evner å støtte elevenes og lærlingenes læringsarbeid.
Elevene
som går på studieforberedende utdanningsprogram har generelt mindre frafall enn
elever på yrkesfaglige utdanningsprogram. Andel elever som fullførte og besto
skoleåret 2014–2015 på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene var 81,0 prosent.
Å gi elevene mulighet til en mer praksisnær opplæring skal bidra til at flere
gjennomføre en yrkesfaglig utdanning, som for eksempel tilbudet «Skole på
byggeplass». I vekslingsmodellen veksler ungdommene mellom å være elever og
lærlinger gjennom hele opplæringsløpet. Dette er noen av mange tiltak i
yrkesfagløftet. Vi ønsker å lette overgangen fra skole til arbeidsliv, og gjøre
utdanningen mer relevant for arbeidsgivere. Å etablere avtaler med bransjene
som garanterer læreplass er et annet eksempel på tiltak for at elever på yrkesfag
gjennomfører hele utdanningsløpet.
Regjeringens
nasjonale planer er omsatt i fylkets egen plan for yrkesfagløftet, som nylig er
vedtatt i fylkestinget. Dette er en viktig satsing for både å styrke
yrkesfagene og bidra til at enda flere gjennomfører det 13-årige
opplæringsløpet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar