Akershus
fylkeskommune vil bidra til at den forventede trafikkveksten tas med sykkel,
gange, kollektivtrafikk og mest mulig fossilfrie og aller helst, utslippsfrie
kjøretøyer. Vi ønsker å bidra til en kraftig reduksjon av klimautslipp og lokal
luftforurensing. Ett av virkemidlene er å stimulerer til å fase inn kjøretøyer
uten utslipp, enten det er hydrogenbiler eller el-biler. Ruter As har som mål
at kollektivtrafikken skal være fossilfri innen 2020. Jeg tror det er viktig å
satse på flere teknologiske løsninger for null- og lavutslippskjøretøyer.
Fordelen
med hydrogenkjøretøy er god rekkevidde og kort fylletid. Det skjer en rask
teknologiutvikling innen utslippsfri transport, både basert på brenselcelle og
batteri; også når det gjelder framstilling av hydrogen hvor vi observerer
at produksjonen blir stadig mer energieffektiv, og benytter energi som markedet
ellers ikke tar i bruk. Mens hydrogenproduksjon fra avfallsgass kan skje uten
netto-bruk av energi, er vann-elektrolyse energikrevende. Produksjonen av
elkraft i Norge varierer, og i enkelte perioder (under flom) vil det ikke være
mulig å selge strøm med fortjeneste. Dette gjelder også energi fra vindkraft og
solenergi. I slike perioder vil det være hensiktsmessig å lagre
overskuddsenergi i hydrogen som har høy energitetthet.
Når
det gjelder miljøaspektet med å produsere nye biler, mener jeg det er
fornuftig at bilproduksjonen legges om til kjøretøyer uten utslipp. Det
vil være snakk om en utfasing av vanlige kjøretøyer over tid, som uansett må
skiftes ut. Nye el- og hydrogenbiler er enklere og billigere å bygge en vanlige
biler, har færre slitedeler og derfor mer driftssikre. Samtidig blir motorene
mer effektive. De kan også bygges med sikte på bedre resirkulering. Da blir
hele verdikjeden mer miljøvennlig.
Jeg
tror vi må satse på flere teknologiske løsninger som lever side om side for å
få ned utslippene fra den transporten vi tross alt trenger for at samfunnet
skal kunne fungere godt – dette gjelder både for veitrafikk, for tog- og
baneløsninger og for sjøtransport.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar