Ordningen «Aktive barn – tryggere skolevei» er et tiltak hvor skolene i Akershus kan søke om midler som skal stimulere barn til i størst mulig grad å gå eller sykle til skolen. Eksempler på tiltak kan være støtte til trafikkvaktordning utført av voksne, følgevennordning eller etablering av trafikkontakt som koordinerer trafikksikkerhetsarbeidet. Hver skole kan også søke opp til kr 40,- per elev fra 1.-7. trinn som kan brukes til materiell, premiering og andre tiltak som stimulerer til økt aktivitet.
Når elevene går eller sykler til skolen reduseres biltransporten i skolenes nærområder. Det gjør skoleveiene tryggere, og barna får fysisk aktivitet og erfaring i trafikken. Ofte er den største risiko for andres barn foreldre som kjører sine egne barn. Det er også viktig for folkehelsen at barn og unge bruker kroppen mer også utenom organiserte aktiviteter.
Ordningen er i år utvidet fra 4. klassenivå til alle
klassetrinn fram til 7. klasse, på grunn av at sykling nå er inkludert i
ordningen. Det er Statens vegvesen som administrerer ordningen. Alle kommunene
i Akershus har søkt, og det er totalt ca. 30 000 elever fra 76 skoler som har
fått midler.
Å trygge barn og unge har lenge vært viktig for KrF. Heldigvis har vi nå fått gjennomslag for at man nasjonalt skal lage Barnas transportplan. Den skal ivareta barn og unges trafikksikkerhet når fremtidens transportplaner utformes. Planen vil utarbeides i forbindelse med Nasjonal transportplan (NTP) som revideres hvert fjerde år. Løsninger for barn og unges trafikksikkerhet samles nå i et eget kapittel når neste NTP vedtas.
Jeg har stor tro på den første Barnas transportplan som kommer våren 2017 vil være bra for å sette barn og unges situasjon på dagsorden.
Å trygge barn og unge har lenge vært viktig for KrF. Heldigvis har vi nå fått gjennomslag for at man nasjonalt skal lage Barnas transportplan. Den skal ivareta barn og unges trafikksikkerhet når fremtidens transportplaner utformes. Planen vil utarbeides i forbindelse med Nasjonal transportplan (NTP) som revideres hvert fjerde år. Løsninger for barn og unges trafikksikkerhet samles nå i et eget kapittel når neste NTP vedtas.
Jeg har stor tro på den første Barnas transportplan som kommer våren 2017 vil være bra for å sette barn og unges situasjon på dagsorden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar