mandag 29. juli 2013

Plattformendringer ved Oslo lufthavn

Fra og med mandag 22. juli vil Ruters busser på Gardermoen flyterminal bli plassert på plattformene lengst bort fra togstasjonen. Dette fører til at det blir 200 meter lengre å gå for bytte mellom tog og buss. Plattformtildelingen fører til et mindre effektivt knutepunkt og lengre byttetid mellom tog og buss.

Det er selvsagt forståelse for at det er et behov for endringer og tilpasninger på lufthavnsområdet i forbindelse med utbyggingsarbeidene som pågår. men Oslo lufthavn har ikke informert Ruter eller fylkeskommunen om endringene, men har i e-post til Ruters operatører informert om endringer i plattformer. Dette virker i beste fall som manglende forståelse fra OSLs ledelse på hvordan kollektivtrafikken funger.

Ruters trafikk til Oslo lufthavn betjener primært to funksjoner; reiser til og fra arbeid for ansatte på lufthavnområdet og reiser for passasjerer som skal reise videre med NSBs lokaltog eller andre busslinjer fra Oslo lufthavn.

Den fastsatte plattformdisponeringen vil øke terskelen for reisende som skal videre med tog. Plattformene 31 og 32 er plassert lengst bort fra togstasjonen. Fra dagens plattformer er avstanden til togplattform mot Oslo ca. 150 meter. Plattformene 31 og 32 er i underkant av 200 meter lenger borte fra togstasjonen, altså ca. 310 meter. En økning i gangavstand på ca. 200 meter tilsvarer 2,5-3 minutter for en voksen person.

For eldre og barnefamilier eller andre med redusert mobilitetsevne, vil gangtiden være enda lenger. Dette vil kunne føre til at flere passasjerer som skal reise videre med tog ikke rekker toget. Dessverre vil ikke vi kunne endre rutetidene på busslinjene som trafikkerer lufthavnen, da det er forhold flere andre steder på linjene som umuliggjør endringer på linjene isolert sett.

De reisende som blir berørt bor hovedsakelig i Nannestad kommune, Ullensaker kommune og Hurdal kommune der Nannestad blir mest berørt. Ruter antar at det er flere som bytter fra buss til tog på Gardermoen for de som kommer fra Nannestad kommune. Dette gjelder bussruten som går fra Maura ned til Nannestad tettsted og videre til Gardermoen.

Ruter gjorde i desember 2012 en rekke endringer for å få flere passasjerer på linjene som betjener Oslo lufthavn. Endringene som ble gjort i desember har hatt en positiv effekt, og allerede i februar 2013 kunne vi se en trafikkvekst på om lag 4,5 % sammenlignet med samme periode i fjor. Månedlig frakter Ruter om lag 14 000 passasjerer til og fra Oslo lufthavn.

I 2014 forbedrer NSB sitt lokaltogtilbud ytterligere, og Akershus fylkeskommune har forventning til at det arbeidet som Ruter planlegger i den forbindelse vil føre til en ytterligere forbedring av tilbudet som trafikkerer Oslo lufthavn. Ruter vurderer å mate mer til Gardermoen i 2014. Ved å unngå parallellkjøring med toget til Oslo, kan man øke frekvensen på lokalrutene som mater til Gardermoen.

Den planlagte forbedringen kombinert med den nødvendige utvidelsen av Ruters tilbud i takt med utbygging og utvidelse av lufthavnen og næringsområdene rundt, fører til at Oslo lufthavn vil være et svært viktig trafikknutepunkt. Ikke bare for reisende til og fra lufthavnen, men for hele Øvre Romerike som region.

Det er også et uttalt mål fra regjeringen å øke kollektivandelen til og fra Oslo lufthavn. Det bør derfor ikke innfører rutiner og systemer som hever terskelen for å reise kollektivt, spesielt for faste reisende. Flere ønsker å bidra for å øke kollektivandelen til lufthavnen. Det er viktig at forholdene for den lokale/regionale kollektivtrafikken er god – også den delen av kollektivtrafikken som ikke går på skinner. 

Ved å revurdere plattformdisponeringen og involvere trafikkselskapene i prosessen vil man kunne finne gode løsninger som muliggjør en bedre betjening av lufthavnen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar