Her ser begge fylker fordeler for bosetting og næringsliv ved å korte ned reisetida på E6. Stange kommune har allerede 10 prosent av sine arbeidsplasser i Oslo og Akershus. Samtidig viser tall at pendlertrafikken faktisk er i ferd med snu - stadig flere pendler nå nordover til Hedmarken fra Oslo og Akershus. Det viser at næringslivet i begge fylker nå nyter godt av å kunne hente kvalifisert arbeidskraft fra et stadig større geografisk område.
Det er svært
gledelig at ny 4-felts E6 har et helt annet og bedre sikkerhetsnivå enn den
gamle to-feltsveien. Den gamle veien har i de siste 15 årene vært
ulykkesbelastet. Mellom Gardermoen og Kolomoen i Stange var det tidligere 3
dødsulykker i året - ulykker som også rammet lokalbefolkningen på
Romerike. Når Nyvegen nå åpnes vil
sannsynligvis de mest alvorlige ulykkene praktisk talt bli historie - dèt viser
erfaringene fra de strekningene som allerede har vært åpne noen år.
Det er
derfor ingen tvil om at dette er trafikksikkerhet. Men dette er også er et moderne miljøprosjekt
hvor man har tatt å vare på naturen så godt som mulig og prøvd å minimere de
inngrepene som naturlig kommer med bygging av både dobbeltspor og
firefeltsvei. Jeg vil gi ros til
anleggsgjennomføringen for gode miljøtiltak:
- Det er
brukt ledlys i stedet for vanlig veglys, det sparer energi og driftskostnader
med mellom 700.000 og 1 million kroner årlig.
- I
midtrekkverk, viltgjerder og skiltstolper er det brukt Cor-ten stål, som ikke
har utslipp av tungmetaller.
- Det er
trebroer som har et gunstig CO2-regnskap og som gir trafikantene en fin
synsopplevelse.
Det er bra
at Dovrebanen og E6 bygges ut samtidig, noe som betyr sparte kostnader og ikke
minst at oppsittere og naboer plages bare i èn anleggsperiode. E6 har utløst
første etappe av nytt dobbeltspor på Dovrebanen.Prosjektledelsen har meddelt at E6-delen av Fellesprosjektet vil bli levert innenfor godkjent kostnadsramme, på samme måte som de to første utbyggingsetappene av prosjektet E6 Gardermoen - Kolomoen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar