lørdag 13. desember 2014

Åpning av en ny etappe på E6

I dag markerte vi at en ny etappe av E6 er åpnet. En trafikksikker veg til beste for regionen og våre innbyggere. Akershus og Hedmark fylkeskommune har samarbeidet om å bygge ny E6 helt fra Gardermoen i Akershus, gjennom hele Hedmark og fram til Biri i Oppland. Det er etablert et felles bomselskap og garantert gjensidig og solidarisk for bompengeandelen. Det er gjennom samarbeid vi får til de store løftene.

Her ser begge fylker fordeler for bosetting og næringsliv ved å korte ned reisetida på E6.  Stange kommune har allerede 10 prosent av sine arbeidsplasser i Oslo og Akershus. Samtidig viser tall at pendlertrafikken faktisk er i ferd med snu - stadig flere pendler nå nordover til Hedmarken fra Oslo og Akershus. Det viser at næringslivet i begge fylker nå nyter godt av å kunne hente kvalifisert arbeidskraft fra et stadig større geografisk område.

Det er svært gledelig at ny 4-felts E6 har et helt annet og bedre sikkerhetsnivå enn den gamle to-feltsveien. Den gamle veien har i de siste 15 årene vært ulykkesbelastet. Mellom Gardermoen og Kolomoen i Stange var det tidligere 3 dødsulykker i året - ulykker som også rammet lokalbefolkningen på Romerike.  Når Nyvegen nå åpnes vil sannsynligvis de mest alvorlige ulykkene praktisk talt bli historie - dèt viser erfaringene fra de strekningene som allerede har vært åpne noen år.
Det er derfor ingen tvil om at dette er trafikksikkerhet.  Men dette er også er et moderne miljøprosjekt hvor man har tatt å vare på naturen så godt som mulig og prøvd å minimere de inngrepene som naturlig kommer med bygging av både dobbeltspor og firefeltsvei.  Jeg vil gi ros til anleggsgjennomføringen for gode miljøtiltak:
- Det er brukt ledlys i stedet for vanlig veglys, det sparer energi og driftskostnader med mellom 700.000 og 1 million kroner årlig. 
- I midtrekkverk, viltgjerder og skiltstolper er det brukt Cor-ten stål, som ikke har utslipp av tungmetaller.
- Det er trebroer som har et gunstig CO2-regnskap og som gir trafikantene en fin synsopplevelse.
Det er bra at Dovrebanen og E6 bygges ut samtidig, noe som betyr sparte kostnader og ikke minst at oppsittere og naboer plages bare i èn anleggsperiode. E6 har utløst første etappe av nytt dobbeltspor på Dovrebanen.

Prosjektledelsen har meddelt at E6-delen av Fellesprosjektet vil bli levert innenfor godkjent kostnadsramme, på samme måte som de to første utbyggingsetappene av prosjektet E6 Gardermoen - Kolomoen.

Jeg vil derfor gratulere oss alle med at en ny moderne strekning på kanskje landets viktigste veg er åpnet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar