Det er gjennomført en mulighetsstudie for fv. 33 Minnesund –
Bjørgo samt utarbeidet en skisse for en finansieringsløsning basert på delvis
bompengefinansiering av tiltak på strekningen Skreifjella – Totenvika.
Hovedutvalget for samferdsel sluttet seg til forslaget om finansieringsløsning.
Aktuelle tiltak i området er Byrudberga tunnel, Skreikampen sør tunnel, tiltak
for gående og syklende på strekningen Torgunrud – Hasselbakken og miljøtiltak i
Feiring sentrum.
Arbeid med reguleringsplan for strekningen ved Byrudberga
pågår. Reguleringsplanen forventes oversendt til kommunen i slutten av januar
og lagt ut til høring. Framdriften på arbeidet med reguleringsplanen er noe
forsinket på grunn av utredninger knyttet til vanskelige grunnforhold. Basert
på tekniske- og geologiske undersøkelser og vurderinger anbefales det at
tunnelen blir 800 meter lang, som er lengre enn antatt i forprosjektet, grunnet
fare for steinsprang, ras, og for å unngå dagsone forbi strekningen. Total
lengde på vegstrekning, inkludert strekning i tunnel, er ca. 2,4 km.
Foreløpig kostnadsoverslag for delprosjekt Byrudberga,
basert på omlegging og oppgradering av 1 km veg og ca. 500 m tunnel er om lag
194,5 millioner. kr. Nytt anslag basert på teknisk plan, som også vil ta hensyn
til anbefalingen om å øke tunnelens lengde.
Det er startet opp arbeid med et forprosjekt/mulighetsstudie
for gang- og sykkelveg som skal ferdigstilles våren 2015. Det er tidligere lagt
til grunn som et alternativ i prosjektet at det skal bygges sammenhengende
gang- og sykkelveg fra Bålsrudvegen til Torgunrud, ca. 8 km. I foreløpig
kostnadsoverslag er det lagt til grunn en løpemeterpris på 30 000 på grunn av
mange avkjørsler og bratt sideterreng. Kostnaden for å bygge ut gang-/sykkelveg
på hele strekningen er foreløpig grovt anslått til 240 millioner kroner.
For Skreikampen foreligger det forprosjekt. Foreløpig
anslått kostnad for tunnelen er om lag 170 millioner kroner. Med andre ord må
det gjøres mer planarbeid før den strekningen skal utbedres.
Det må også utredes nærmere hvilke miljøtiltak som skal
gjennomføres i Feiring sentrum. Inntil videre er det lagt til grunn en kostnad
på ca. 25 mill. kr til miljøtiltak. Omfanget på de to investeringspakkene må
tilpasses ut fra hvor stor statlig rastilskudd man får fra Regjeringen.
Akershus har fått tildelt planleggingsramme på 55,6 mill. kr
(54 mill. 2014-kr) i statlige rassikringsmidler for perioden 2014 – 2017.
Rassikringsmidlene er øremerket fv. 33. I tillegg er ca. 2 mill. kr i ubrukt
rassikringsramme 2010 – 2013 foreslått overført til fv. 33. Over fylkesvegbudsjettet
foreslås en oppstartsbevilgning til byggeplan på 5 mill. kr i 2016, 29,2 mill.
kr i 2017 og 21,8 mill. kr i 2018. Restbehovet etter 2018 er anslått til 214
mill. kr. Det er forutsatt at bompengeandelen finansieres av en egen
bompengepakke for fv. 33. Vi ønsker at Regjeringens skal gi stor statlig
tilskudd som mulig slik at satsen blir så lav som mulig.
For å få benyttet de statlige rasmidlene i 2017 bør
proposisjon til Stortinget omfatte Byrudberga-tunnelen, tiltak i Feiring
sentrum og en begrenset gang-/sykkelvegbygging sør og nord for Feiring sentrum.
Videre framdrift tilsier lokal behandling av bompengeopplegget våren 2015. Et
utkast til bompengeproposisjon til Stortinget skal foreligge høsten
2015.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar