Mens universitetene, høyskolene og videregående opplæring har hatt
store reformer og uttalte politiske mål om økt adgang, har fagskolene i større
grad vokst frem som et resultat av behov i arbeidsmarkedet og studentenes
etterspørsel. I tall utgjør fagskolen en liten del av det norske
utdanningssystemet, med vel 15 000 studenter i alt. Det er rundt 230 000 elever
og lærlinger i videregående opplæring, hvorav 39 000 lærlinger, og 250 000
studenter ved universiteter og høyskoler. Fagskoleutdanningen er likevel viktig
ettersom den utdanner spesialiserte yrkesutøvere med høy kompetanse til mange
bransjer.
Fylkestinget i Akershus behandlet innspill til stortingsmeldingen
i mars. Det var bred tilslutning om hovedlinjene i Stortingsmeldingen i Akershus.
Det er et godt utgangspunkt både når det gjelder å løfte betydningen av høyere
yrkesfaglig utdanning i fremtiden, og med tanke på sluttbehandlingen i
Stortinget. I fylkestingets innspill framheves utvidede studentrettigheter og
tildeling av studiepoeng til fagskolestudenter som viktig for å heve fagskolens
status som høyere yrkesfaglig utdanning.
Sammen med andre tiltak i stortingsmeldingen vil dette være med å
synliggjøre fagskolen som et godt alternativ for fagfolk for fremtiden, og for
nærings- og arbeidslivet som i stigende grad etterspør høyere yrkesfaglig
utdanning. I tillegg til fylkeskommunalt
eierskap til offentlige fagskoler, styrket finansiering av fagskolesektoren, og
ivaretakelse av fagskolens egenart som viktige faktorer for videreutvikling av
fagskolene.
Det er ønskelig
at flere gjennomfører fagskoleutdanning i fremtiden, og derfor er kvalitet,
egenart og fagskolenes plass i utdanningssystemet viktig. Stortingsmeldingen
gir et løft til fagskolesektoren på disse områdene. Det er viktig at fagskolen framstår som en
tydelig utdanningsvei hvor fagskolens egenart består i dens yrkesorientering og
arbeidslivsrelevans.I tillegg til en praktisk tilnærming til utdanning er det et viktig særtrekk ved fagskolen at den kan tilby kompetanseheving i passende stykker og biter gjennom hele yrkeskarrieren, tilpasset studentens livssituasjon og arbeidslivets behov.
En framtidig fagskole eller faghøyskole må være et fleksibelt tilbud i alle faser av livet, og gjerne etter at søkerne har tilbrakt år som godt kvalifiserte yrkesutøvere med fagbrev eller andre kvalifikasjoner som ballast. Det trengs flere dyktige og kompetente yrkesutøvere på byggeplassene og på verkstedgulvet. Disse har vi også for få av.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar