Nasjonal Transportplan for 2018-2029 skal behandles av Stortinget våren
2017. Det er via media blitt kjent at Regjeringspartiene og støttepartiene V og
KrF nå er kommet til enighet om de økonomiske rammene og hovedprioriteringene
for planperioden.Det er positivt på at nye tunneler for jernbane og T-bane
under Oslo løftes inn i ny NTP 2018-2029 i og med at økt kapasitet gjennom Oslo
er en forutsetning for å få full effekt av InterCity-utbyggingen på Østlandet.
For byene og kommunene langs de ulike IC-korridorene/banestrekningene er
det av stor betydning at man nå opprettholder tempo og fremdrift i
planarbeidet. Rask planavklaring er avgjørende for arealdisponering, samt for
by- og tettstedsutvikling langs alle banestrekningene. Kontinuitet i
planleggingsarbeidet er derfor en vesentlig premiss for å opprettholde
fremdriften i prosjektet. Man må sette av tilstrekkelig ressurser til å
videreføre planleggingen på de ulike delstrekningene på hele InterCity. Det er
naturlig at man følger opp flertallsmerknadene i budsjettinnstillingen fra transport-
og kommunikasjonskomiteen høsten 2016, der det ble bevilget 280 millioner kr. i
ekstra planleggingsmidler for å sikre fortsatt fremdrift i planleggingen av
hele InterCity til Halden, Skien og Lillehammer.
Det må sikres midler til planlegging av IC i første 4-årsperiode av NTP
2018-2029, slik at planleggingen i hele InterCity opprettholdes og
ferdigstilles. Videre må det komme midler til oppstart av bygging på
ytterstrekningene på InterCity (Skien, Halden og Lillehammer) i NTP 2018-2029.
Føringen om sammenhengende planlegging og utbygging må møtes og gevinstene tas
ut.
Ferdigstillelse av hele InterCity-utbyggingen i hhv. 2032 og 2034
forutsetter en betydelig utbygging også i perioden 2024-2029. Ny NTP 2018-2029
legger frem en konkret fremdriftsplan for hele InterCity-utbyggingen. Selv om
InterCity-utbyggingen ikke ferdigstilles i 2030 som tidligere forutsatt, er det
viktig at man i det videre planarbeidet gir prioritet til oppgradering av
enkeltstrekninger som i dag er flaskehalser for person- og godstrafikk på de
ulike banestrekningene. Det vises i denne sammenheng til gjeldende NTP der
godsfremmede tiltak skal være på plass innen 2026.
InterCity-utbyggingen på Østlandet er et prosjekt med stor betydning for
hele landet. Utbyggingen flytter store deler av gods- og passasjertrafikken
over på tog og skinner - og bidrar med dette til å nå nullutslippsmålet. Med IC
knyttes landsdeler sammen og hele Norge får en grønn rute til resten av Europa.
Full utbygging med dobbeltspor til Hønefoss, Lillehammer, Skien og Halden åpner
for regionforstørring og bærekraftig næringsutvikling på Østlandet. Jernbanen
vil med dette også styrke sin konkurransekraft mot bil og fly.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar