Jernbaneforbindelsen mellom Oslo og Göteborg har
eksistert siden 1879, og har siden åpningen vært benyttet til frakt både av gods og passasjerer.
Strekningen var helt opp til vår tid et sentralt ledd i et gjennomgående togtilbud mellom hovedstedene Oslo og
København. Dessuten ble det fraktet betydelige godsmengder mellom Sverige og Norge, men også
til og fra kontinentet. Selv om det har skjedd forbedringer i jernbanens
kapasitet og infrastruktur har dette ikke kunnet forhindre trafikkmessig
nedgang i forhold til veitransport de senere år. I særlig grad gjelder dette
for grenseoverskridende godstransport på bane, som har falt
betydelig.
Godstransport på jernbanen ligger på mange måter brakk. Derfor må vi utvikle dette på nytt. Biltransporten er ekstremt billig, og mye av godset som skal inn i landet har Oslo-området og Alnabru som destinasjon. Da blir det for korte avstander til å konkurrere med lastebilen. Løsningen kan være en kombinasjon av kombitransport, industrigods, transport for skognæringen og å ta del i internasjonale transportstrømmer.
I 2007 ble antall reiser mellom Oslo og Gøteborg anslått til 1,2 – 1,5 millioner på̊ årsbasis. Markedsandeler for de enkelte transportmidler var angitt til 10‐15 % for tog, 10 % for fly, 15‐30 % for buss og 55‐65 % for personbil. I 2015 ble E6 fullført med 4‐felt på̊ hele strekningen. Dette har resultert i flere bussavganger og kortere reisetid både for buss og bil. Personbil bruker 3 timer eller mindre, mens fly Oslo lufthavn ‐ Göteborg Landvetter tar 55 minutter.
Togtilbudet er en ren forlengelse av IC Oslo – Halden,
med reisetider på̊ mellom 3:39 ‐ 4:00, og selv om antallet daglige avganger har
økt fra 3 til 4 er det ingen ting i forhold til buss. Reise med buss har i dag
inntil 23 avganger per døgn i en retning og går på̊ 3:20‐3:40. Det er svært
sjelden et at folk velger tog når det ikke er konkurransedyktig.
Det er totalt sett et betydelig antall reiser på̊
strekningen. Toget har allerede i dag et marked for underveisreiser, men for
endepunktsreiser mellom Oslo og Göteborg kreves en vesentlig reduksjon i
reisetid for å ta større markedsandeler. Vi bør satse videre på toget.
Alternativet er enda mer tungtrafikk og privatbiler.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar