Fv. 33 mellom Minnesund og Oppland grense er generelt i
dårlig forfatning. Vegen er
strekningsvis smal og svingete. Bredden på vegen er
stedvis nede mellom 5-6 m, og en del avstrekningen har kun ett felt. Strekningen forbi Byrudberga er vurdert å være mest kritisk. Bratt
terreng, sammen med dårlig drenering, har bidratt til at vegkroppen heller utover mot Mjøsa.
Situasjonen har medført store setninger i vegbanen og dype sprekker i asfaltdekket.
Fylkestinget har vedtatt at utbyggingen av Fv. 33
Byrudberga skal delfinansieres med bompenger. Innkrevingen skjer gjennom en
utvidelse av den allerede vedtatte bompengeordningen for Fv. 33 Skreifjella –
Totenvika. Det legges til grunn at utbyggingen vil kunne skje i 2017-2019 med
ferdigstillelse sent i 2019. Ved åpning av Fv. 33 Byrudberga tunnel,
forutsettes det at den gjennomsnittlige taksten i bomstasjonen på fylkesgrensen
økes til om lag 43 kroner i 2017-kroner. Aktuelle tiltak på strekningen er
planlagt finansiert med fylkesvegmidler, skredsikringsmidler fra staten og bompenger.
Arbeid med reguleringsplan for strekningen ved Byrudberga
er ferdig, men dette gjelder ikke Skreikampen. For Skreikampen foreligger
det forprosjekt. Foreløpig anslått kostnad for tunnelen er om lag 170 millioner
kroner, men det må gjøres mer planarbeid før den strekningen skal utbedres.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar