Akershus
fylkesting behandlet nylig «Plan for videregående opplæring 2018». Den
forplikter. Alle involverte i akershusopplæringen må bidra for å realisere
planen og hovedmålene i den. Dette krever at vi reflekterer over hvordan våre
beslutninger og væremåte påvirker elevenes, lærlingenes og lærekandidatenes
trivsel og læring. Planen må også sees i sammenheng med strategiplan for
yrkesfagløftet og Den gode akershusskolen.
Forrige
skoleår gav oss fullført og bestått for studieforberedende utdanningsprogram på
89,3 prosent og 83,6 prosent for yrkesfaglige utdanningsprogram. Dette er svært
gode resultater og helt i toppsjiktet nasjonalt. Det er imidlertid ikke slik at
det er gjennom målinger og resultatfokus vi utvikler kvaliteten i
akershusopplæringen. Vi kan ikke kontrollere oss til kvalitet.
Et
velfungerende profesjonsfelleskap i skole og bedrift må leite like mye som å
konstatere hva som har god innvirkning på den enkeltes læring og utvikling. Vi
må motvirke en instrumentell tilnærming og en endimensjonal tiltaksstyring av
videregående opplæring. Gjennom å utvikle en felles profesjonskultur basert på
våre visjoner og etiske bevissthet vil vi opprettholde medarbeidernes
engasjement i et arbeid med svært stor betydning for den enkeltes og samfunnets
kompetanse.
Akershus
fylkeskommune er landets største skoleeier innen videregående opplæring med
over 23 000 elever og nær 4 000 ansatte. Vår posisjon forplikter oss til å være
nasjonalt ledende innenfor videregående opplæring. Gjennom utvikling og
innovasjon skal Akershus fylkeskommune være en pådriver i arbeidet med å gi
elever, lærlinger og lærekandidater en framtidsrettet kompetanse. Videregående
opplæring skal gi faglige utfordringer tilpasset den enkelte elev og bidra til
utjevning av sosiale forskjeller.
Astrid-Therese Theisen (KrF), medlem av hovedutvalg for utdanning
Lars Birger Salvesen (KrF), fylkesvaraordfører
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar