torsdag 24. mai 2012

60 prosent til kollektiv

Svært gledelig å få revidert Oslopakke 3- avtale i havn. Den nye pakka får en bedre kollektivprofil enn den opprinnelige pakken. 60 prosent av bompengene i Oslopakke 3 går nå til kollektivtiltak.  Vi kan øke driften til kollektiv som gir flere avganger. I tilegg kommer T-bane til Fornebu og Ahus på plass. Sist men ikke minst man får løftet fram E 18 – vestkorridoren slik at det kan realiseres. Dette for løsninger for både bil, kollektiv, sykkel og ikke minst tettstedsutvikling.

Vi må møte den store befolkningsveksten i hovedstadsregionen. Oslopakke 3 er et nødvendig del og avgjørende for å møte transportutfordringene i årene fremover. For å få dette til er det et viktig mål om å redusere rushtidsforsinkelsene med en prioritering av næringstransport og kollektivtransport. I nær fremtid vil pakka gi grunnlag for oppstart av tre viktige prosjekter i 2013: Lørenbanen, E16 Sandvika - Vøyen og rv. 22 Lillestrøm – Fetsund.

Mange av de tidligere riksveiene er nå fylkesveier i Akershus. Dette gir fylket et større ansvar for gjennomføring av disse prosjektene. Forliket øker imidlertid rammen til våre fylkesveier vesentlig - så vi kan få til nødvendige løsninger for våre lokalmiljøer. Vi legger dermed til rette for mer attraktiv kollektivtransport og bidrar til by og tettstedsutvikling både i Oslo og Akershus.


For å nå framkommelighetsmålene må veksten i biltrafikken begrenses og andelen av reiser med kollektiv, sykkel og til fots økes. Det legges opp til økt satsing på gang- og sykkeltiltak. Målet om økte kollektiv- og gang/sykkelandeler ligger fast. Målet er å doble andel reiser på sykkel og da er det er det avgjørende å etablere trygge skoleveier og gode sammenhengende sykkelanlegg.


Oslopakke 3 har vært gjenstand for en omfattende revidering. Dette som følge av dette er at de store prosjektene har blitt dyrere. Totalt manglet dette 35 milliarder. Sammen med dette forventes det en stor befolkningsvekst de neste 20 årene som gjør det tvingende nødvendig å ta lokal grep og løse utfordringene til pakken. 

Lokaldemokratiet tar ansvar, samtidig må det slås fast at man forventer et større statlig bidrag enn det som er tilfelle i dag. Staten må også følge opp arbeidet med å lage gode løsninger for vår region. Å inngå forpliktende vanskelig avtaler er ikke lett. Alle de politiske partiene som står bak Oslopakke 3 er enige om at mer økonomiske midler må til for å gjennomføre tiltakene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar