onsdag 30. mai 2012

Kun vanndamp fra nye busser

Nå får Oslo og Akershus, som et av de første hovedstadsområdene i verden, hydrogenbusser. Utslippet fra disse bussene er kun vanndamp! De fem første hydrogenbussene vil trafikkere linje 81, som nå blir blant landets grønneste bussruter og er starten på en revolusjon når det gjelder miljøvennlig transport. 

Når vi vet at 80 prosent av klimagassutslippene i Oslo og Akershus kommer fra transportsektoren, er hydrogenbuss et av flere viktige tiltak for å nå denne målsetningen. Fylkestinget har vedtatt at Akershus skal være et klimapolitisk foregangsfylke.

Ettersom både drivstoffet og avgassene fra en hydrogenbuss er mye renere enn for en dieselbuss, vil slike busser kunne spille en viktig rolle i arbeidet med å redusere utslipp fra transportsektoren, og vi er stolte av å være i førersetet på denne utviklingen. Hovedmålsetningen er forsyning og bruk av hydrogen som et nytt og miljøvennlig drivstoff for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.

De nye hydrogenbussene vil fra sommeren 2012 kjøre mellom Oslo og Oppegård. På vei tilbake til byen er endestasjonen Nationaltheatret. Bussene har en motor som gjenvinner bremseenergien til fremdrift bedre enn det dieselmotorer gjør. Som passasjer vil man merke at disse bussene går stillere enn vanlige dieselbusser.

Utprøvingen av de nye hydrogenbussene er en del av pilotprosjektet CHIC – Clean Hydrogen in European Cities – et EU-prosjekt som omfatter 25 partnere fra ni land verden over. Ruter As er en av de 25 partnerne og samarbeider lokalt med Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og miljøstiftelsen Zero. Prosjektet får også støtte fra Transnova og Forskningsrådet. Dette lokale samarbeidet kalles HyNor Oslo Buss og inngår i det nasjonale HyNor prosjektet.

Vi tar en ledende rolle i utviklingen av ny miljøteknologi, og dette prosjektet vil skaffe oss erfaring. Prosjektet er nytenkende og framtidsrettet. Den langsiktige hydrogensatsingen skal ikke konkurrere med å etablere et godt kollektivtilbud på kortere sikt. Men sammen med en sterk økning i antall kollektivreisende og et nytt takst- og sonesystem er dette god miljøsatsing for framtiden.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar