tirsdag 18. desember 2012

Kollektiv og skole prioriteres

Neste års budsjett for Akershus er en sterk satsing på den videregående skole og økt kapasitet i kollektivtrafikken. Det vedtatte budsjett innebærer ytterligere styrking av kollektivtrafikken, et stort løft for bygging av gang- og sykkelveier, veivedlikehold og en videre satsing på innfasing av nullutslippskjøretøy i regionen.

Veksten i kollektivtrafikken fortsetter og vi ønsker å ta ytterligere markedsandeler fra bilen. For første gang runder vi en milliard kroner i tilskudd fra fylkeskommune til drift av kollektiv. Dette er mer enn en dobling siden 2007. Å styrke kollektivtrafikken i regionen er en av våre viktigste oppgaver. Det foreslås en realvekst på 50 mill. kr i Ruters driftstilskudd for å finansiere en forventet vekst på 5 prosent. Deler av realveksten går også til å finansiere økte skoleskyssutgifter og økte utgifter knyttet til ny forskrift om setebelter i skolebuss
Forslag til samferdselsplan for Akershus 2013-16 er lagt til grunn for investeringsbudsjettet for fylkesveier slik at samlet investering i fylkesveiene er 1,6 mrd. kr i perioden. Kolsåsbanen fullfinansieres med 1 123 millioner og i tillegg styrkes driftsbudsjett for fylkesveger innebærer at dagens standard på fylkesvegnettet stadig blir på et bedre nivå og gjør Akershus til best i landet.

Vi får til et historisk løft for gang- og sykkelveier og har et større budsjett enn statsbudsjettet på dette området. Opprinnelig forslag innebærer en satsing på 355 millioner kroner til gang- og sykkelveier i perioden. I tillegg styrker vi med ytterligere styrking på 250 millioner i hovedsak på Romerike.  Sikring av skoleveier og tilrettelegging for gående og syklende er viktig, derfor og har derfor kartlagt behovet for gang- og sykkelveier i fylket er, og derfor gjør vi nå et realt løft for å forsere utbyggingen av gang- og sykkelveier ved skolene.
Vi må utvide kapasiteten med om lag 250 nye elevplasser til skoleåret 2013-14 og et er behov for om lag 700 nye elevplasser i hele ØP-perioden. For å møte elevtallsveksten økes bevilgningen til de videregående skolene og er med våre 21.000 elver den største skoleeier i landet på videregående skole. Innen utdanning prioriteresoppfølging av investerings- og rehabiliteringsplanene for skolebyggene. Samlet for perioden er investeringene innen utdanning på 968 mill. kr. I tillegg kommer Jessheim videregående som gjennomføres som OPS-prosjekt (offentlig-privat samarbeid).

Videregående opplæring styrkes med ytterligere 3 millioner årlig. Midlene skal prioriteres til å styrke arbeidet mot frafall i den videregående skolen, herunder påske- og sommerskole samt bedre rådgivning. En halv million årlig settes av til å etablere nye språkfag i den videregående skolen i Akershus, eksempelvis tilbud om kinesisk og russisk på flere skoler. Jeg glad for at vi fortsetter å stryke arbeidet med å forebygge og hindre frafall i den videregående skolen. 
Fra 2013 settes det av 10 millioner i året til et miljøfond som hovedsakelig skal brukes til å redusere miljø- og klimautslipp i transportsektoren.  Det betyr at Akershus fylkeskommune fortsetter sitt offensive arbeid med å legge til rette for økt bruk av nullutslippskjøretøy i regionen, både ladbare kjøretøy og kjøretøy med brenselsceller som går på hydrogen og annen teknologi.

Dette gjør at vi kan møte befolkningsveksten på en god måte med bedre tjenester for innbyggerne våre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar