Dette innebærer et fokus på økt tilskudd til
kollektivtrafikken og å opprettholde standarden på infrastrukturen innen veg og
kollektivtransport, samt et fortsatt fokus på fremkommelighet for syklende og
gående.
For å nå målet om økt fremkommelighet for alle
trafikantgrupper må vi ha økt bruk av kollektivtrafikken, spesielt inn mot Oslo
og de større kollektivknutepunkt i rushtiden. NSB innfører nå ny rutemodell og
nytt togmateriell og mer skal komme senere. Dette vil øke frekvens, kapasitet
og kvalitet på togtilbudet i Akershus. Samtidig med dette ender Ruter
busstilbudet i Akershus for å utnytte denne kapasiteten best mulig. Det betyr
at der det er hensiktsmessig legges det opp til økt mating til tog, og at der
det frigjøres kapasitet benyttes dette til økt pendling på tvers i regionene.
Innfartsparkering er også en viktig del av strategien for
å få flere reisene over på kollektive transportmidler i fylket. I løpet av 4 år
skal man bygge 1720 nye plasser. Akershus fylkeskommune vil derfor i samarbeid
med Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter AS har sette i gang et arbeid for
å utarbeide en bedre omforent strategi for innfartsparkering i Oslo og
Akershus. Strategien skal bidra til en tydeligere ansvarsdeling, felles
målsettinger og prinsipper for utvikling og drift av parkeringstilbudet for
biler og sykler. Arbeidet med strategien skal legges frem til politisk
behandling våren 2013.
Gang- og sykkelveger og fortau er viktig bidrag til bedre
framkommelighet og sikkerhet. Det er stort fokus på gang-sykkelveger i
tilknytning til skoler for å trygge skolevegene og fylkestinget har gjennom
ulike vedtak understreket at tiltak for gående og syklende skal prioriteres.
Det skal nå brukes ca. 600 millioner for på dette område.. For å kunne øke
andelen som går og sykler må vi ha gode ferdig regulerte planer, investeringer
og holdningsskapende arbeid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar