tirsdag 4. desember 2012

Samferdselsplan for Akershus

I disse dager behandler Akershus fylkesting samferdselsplan for Akershus. Planen er viktig for å møte en befolkningsvekst på 30 prosent frem til 2030 i Akershus. Veksten gir oss utfordring på de fleste områdene innen samferdsel. Det medfører økt belastning på eksisterende infrastruktur og økte krav til tilrettelegging av kollektivtransport, veg og for sykkel og gange.

Dette innebærer et fokus på økt tilskudd til kollektivtrafikken og å opprettholde standarden på infrastrukturen innen veg og kollektivtransport, samt et fortsatt fokus på fremkommelighet for syklende og gående.

For å nå målet om økt fremkommelighet for alle trafikantgrupper må vi ha økt bruk av kollektivtrafikken, spesielt inn mot Oslo og de større kollektivknutepunkt i rushtiden. NSB innfører nå ny rutemodell og nytt togmateriell og mer skal komme senere. Dette vil øke frekvens, kapasitet og kvalitet på togtilbudet i Akershus. Samtidig med dette ender Ruter busstilbudet i Akershus for å utnytte denne kapasiteten best mulig. Det betyr at der det er hensiktsmessig legges det opp til økt mating til tog, og at der det frigjøres kapasitet benyttes dette til økt pendling på tvers i regionene.

Innfartsparkering er også en viktig del av strategien for å få flere reisene over på kollektive transportmidler i fylket. I løpet av 4 år skal man bygge 1720 nye plasser. Akershus fylkeskommune vil derfor i samarbeid med Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter AS har sette i gang et arbeid for å utarbeide en bedre omforent strategi for innfartsparkering i Oslo og Akershus. Strategien skal bidra til en tydeligere ansvarsdeling, felles målsettinger og prinsipper for utvikling og drift av parkeringstilbudet for biler og sykler. Arbeidet med strategien skal legges frem til politisk behandling våren 2013.

Gang- og sykkelveger og fortau er viktig bidrag til bedre framkommelighet og sikkerhet. Det er stort fokus på gang-sykkelveger i tilknytning til skoler for å trygge skolevegene og fylkestinget har gjennom ulike vedtak understreket at tiltak for gående og syklende skal prioriteres. Det skal nå brukes ca. 600 millioner for på dette område.. For å kunne øke andelen som går og sykler må vi ha gode ferdig regulerte planer, investeringer og holdningsskapende arbeid.

 For å få til gode samferdselsløsninger for Akershus må man også få til gode løsninger i samspill mellom stat, fylke og kommune. Det gjør man blant annet i en felles areal- og transportplan for Oslo og Akershus som vil bli ferdigstilt i 2014. Planen vil legge føringer for den videre prioriteringen innen samferdselssektoren. I dette planarbeidet skal det også utarbeides skisse for forpliktende avtaler mellom kommunene og fylkeskommunen for utvikling av infrastruktur og kollektivtrafikk og arealutvikling. Dette krever samarbeid slik at vi felleskap kan skape gode løsninger for å møte fremtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar