Offentlig vedlikehold er viktig, enten det er skoler eller veg. Jeg er derfor glad for fylkesveinettet var den
store vinneren i KrFs forslag til Nasjonal transportplan for 2014 – 2023. Fylkesveiene rundt om om i landet og spesielt i Akershus må bli bedre.
Fylkeskommunene fikk i 2010 overført ansvaret for store deler
av det norske veinettet, men de statlige overføringene til vedlikehold av disse
veiene har vært altfor lave. Å rette opp i forfallet på fylkesveiene vil koste
mellom 45 og 75 milliarder kroner. Spesielt for broer og tunneler viser det seg
at det er særlig store etterslep på vedlikehold. Samtidig har størrelsen på
kjøretøyer økt, og dette gir spesielle utfordringer.
Selv om Akershus fylkeskommune er blant de som er best i
klassen når det gjelder vegvedlikehold, så er det et stort behov for mer
penger. Det er et samlet behov for 1, 2 milliarder for å fjerne forfall og
gjøre nødvendige oppgraderinger i Akershus. Dette fordi forfall er et
trafikksikkerhetsproblem i seg selv, men også fordi befolkningsveksten er så
stor at det både må satses på kollektivtrafikk og mer gang- og sykkelveger.
Dette finansieres også over fylkesvegbudsjettet.
Jeg mener at staten må følge opp med bevilgninger til
fylkeskommunene slik at de er i stand til å ta hånd om vedlikeholdet på en god
måte. Spesielt er nye krav til tuneller og vedlikehold av broer og kaier
økonomisk krevende. Her er også rassikring sentralt. Det må være et mål at alle offentlige
veier skal være sikret mot ras innen 2030. Til og med i Akershus har vi slike
utfordringer. Les fylkesvei 33 som går gjennom Feiring. Behovet er ca 500
millioner og jo mer statlig bidrag jo mindre bompenger trenger man for å
utbedre veien.
Jeg mener regjeringen nedprioriterer fylkesveiene. I forkant
av Senterpartiets landsmøte varslet regjeringen en bevilgning på 10 mrd. kroner
til fylkesveinettet, fordelt over ti år. Men så viser det seg at regjeringen
tar tilbake betydelige beløp ved å fjerne rentekompensasjonsordningen. Slik gir
regjeringen med den ene hånden og tar med den andre. Det trengs en mer offensiv
satsing på fylkesveiene. Derfor må man videreføre rentekompensasjonsordningen
med en ramme på 1 mrd. kroner årlig de neste ti årene.
Oslopakke 3 gir oss mange muligheter i Akershus , men fremdeles vil vi
ha behov for et statlig løft på Glommakryssning ved Fetsund for Riksvei 22 og E18 øst og ikke minst E 18 vest. I
tillegg bør man få til tunnelløsning ved Rotnes i Nittedal ved Riksvei 4. Selv
om man bevilget penger i dag så ville man ikke fått bygget disse prosjektene.
De er ikke ferdig planlagt. 10 år er
normalen, men da har man ikke møtt noen problemer. Dette må halveres. Vil
gjerne at Rv 22 kan bli et forsøksprosjekt for dette.
Staten må også ta sitt ansvar for bidrag til baneløsninger.
Det er en rar filosofi som sier at det er bilister som skal betale den tyngste
infrastrukturen i dette landet. Man trenger mange biler for å finansiere
500.000 kroner per løpemøter for en T-bane/Metroløsning.
19 milliarder trenger vi for å bygge gang og sykkelveier
langs alle våre veger. Det er ikke mulig å få til. Konsentrerer man seg om
skolevegene kommer man kanskje ned på 7 milliarder. Det sier seg selv at dette er vanskelig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar