Hovedutvalg for samferdsel i Akershus godkjente
nylig forslag til videre utredning og planlegging av Ahusbanen. Det skal nå utarbeides
en konseptvalgutredning med tilhørende kvalitetssikring. Dette er nødvendig for
å gi prosjektet en grundig oppstart som kan få fram alle relevante forhold som
vil kreve spesiell oppmerksomhet. På denne måten vil man kunne spare tid senere
i prosessen. Ikke minst vil dette være til stor nytte ved senere politiske
behandlinger av prosjektet.
En KVU er en faglig utredning i tidlig fase
som skal gjennomføres før prosjektplanlegging etter plan- og bygningsloven. I
en KVU analyseres transportbehov og andre samfunnsbehov og det vurderes ulike
prinsipielle måter å løse behovene på (konsepter). Rapporten «Baneløsning Nedre
Romerike» foreligger imidlertid og det forutsettes at denne utgjør et grunnlag
for en KVU. Oslo kommune og Akershus fylkeskommune er
oppdragsgiver for prosjektet. RUTER får oppdraget med å utarbeide en
konseptvalgutredning med en tilhørende kvalitetssikring av utredningen.
I forslag til revidert Oslopakke 3 er det satt av
1279 millioner til Ahusbane. I perioden 2018 til 2023 er det satt av 308
millioner og ytterligere 971 millioner kr. i perioden 2024 til 2027. Det
forutsettes at 1,2 mrd. kr dekkes fra annen finansiering. Totalt er baneforlengelsen tidligere beregnet
å koste 2,5 mrd. kr (2010).
Som utgangspunkt for
framdriftsplanen står målet om ferdig regulering av traseen innen høsten 2017. Det blir viktig at
det gjøres nødvendige prioriteringer hos aktørene for å nå de først milepælene,
og at midlene som Akershus fylkeskommune har satt av til prosjektet prioriteres
for å få gjennomført KVU og KS1 meget raskt. Arbeidene med en KVU anslås å ha et totalt ressursbehov på ca. 15 millioner
kroner.
Markedsgrunnlaget for å realisere banen
i dag er for svakt i forhold til å kunne forsvare de kostnader, men svært gledelig
på grunn av befolkningsveksten er dette mulig å løse. Fremtidig vekst i
Oslo/Akershus er anslått til i overkant av 30 % innen 2030. Befolkningsveksten
sammen med arbeidsplasser på Ahus hvor det kommer et betydelig antall
arbeidsplasser og med en regional funksjon som sykehus også for Groruddalen i
Oslo kommune gir økt behov for transport.
Det er enighet på Stortinget om at man
må møte fremtidig befolkningsvekst med kollektivtrafikk. Det er også en felles borgerlig
enighet om at Staten skal bidra med 50 prosent finansiering ved tunge innvesteringer
i kollektivtrafikk som skinnegående trafikk er. Det vil derfor ikke være urimelig at staten
bidrar i finansieringen av denne banen.
I tillegg må man huske at på at nedleggelsen av Aker sykehus og
overføringen av dette pasientgrunnlaget baserer seg på statlige vedtak.Vi er på rett spor. Bygging av Ahusbanen skal gjennomføres, men vi har mye arbeid foran oss før vi alle kan gå om bord.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar