fredag 20. september 2013

Ungt Entreprenørskap i Akershus

Et godt samarbeid mellom skole og arbeidslivet er viktig. Gjennom Ungt Entreprenørskap i Akershus sitt arbeid får vi et verdifullt bidrag ved å gi elevene en skolehverdag med variasjon og praktisk tilnærming. Satsingen motiverer både lærere og elever som deltar.

Gjennom opplæring på skolen får elever muligheten å etablere en bedrift, drive den og legge den ned i løpet av et skoleår. Dette arbeidet fremmer skaperevne, engasjement og drivkraft. I tillegg til at det gir det ungdom en forståelse av hvor viktig nyskaping er i næringslivet.
Forskningsrapport fra 2011 viser positive resultater av entreprenørskapssatsingen. Tidligere elever vet i langt større grad enn andre hvordan de skal sette ideer ut i livet, og hvordan de skal gjøre noe med dem. Dette kommer til uttrykk både innenfor ledelse og bedriftsetableringer. 

Det har vært en gledelig økning i elever og aktivitet i 2012. Det har vært 12 089 elever, 1 081 lærere og 795 frivillige som har gjennomført programmer knyttet til videregående skole. Dette er en økning på 4 253 elever fra 2011. Mailand videregående skole er fortsatt den største skolen på antall registrerte ungdomsbedrifter, men også skolene Nannestad, Frogn, Sandvika, Bjørkelangen og Rælingen videregående skoler har et høyt aktivitetsnivå.

GründerExpo i 2012, som er Akershus sitt fylkesmesterskap, ble tidenes største med 170 deltagende ungdomsbedrifter.  130 ungdomsbedrifter deltok i Gründeridol. Dette er en økning på 34 bedrifter fra foregående år. I NM for ungdomsbedrifter i 2012 ble også Akershus det mestvinnende fylke med 10 priser, hvorav fire førsteplasser. Det er også gledelig at alle kommunene i Akershus nå er blitt UEA medlemmer og deltar aktivt i flere av programmene. 
Det er med andre ord et godt arbeid som drives og jeg gleder meg til fortsettelsen. Dette arbeidet kobler sammen arbeidslivet og skolene på en god måte, men jeg vil også understreke at fylkeskommunens satsing på entreprenørskap også handler om å gi en bedre skolemotivasjon og tryggere elever samt bidra til å gi elevene endringskompetanse, handlingskompetanse og sosial kompetanse. Dette er egenskaper som er ønsket på alle felt i samfunnet.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar