Banen inngår som del av nærtrafikkområdet rundt Oslo med tog
til Årnes og Kongsvinger-Charlottenberg. Togtilbudet er viktig for at alle kommunene
langs strekningen skal være en del av et felles bo- og arbeidsmarked rundt
Oslo-området. Med bedre tilrettelegging vil Kongsvingerbanen også spille en
viktig rolle for befolkningen i deler av Aurskog-Høland.
Kongsvingerbanen er pr i dag maksimalt utnyttet og det vil
kreve investeringer å nå de mål som er satt. Enkeltspor, plankryss og tett
avstand mellom korte stasjoner i kombinasjon med stor belastning gjør det
vanskelig å holde høy hastighet over lengre strekninger. NSB har per i dag ikke
tillatelse til å kjøre med doble togsett på strekningen Lillestrøm-Kongsvinger,
noe som vil kreve investeringer ved stasjonene. Få og korte krysningsspor gir
lavere kapasitet og spesielt store utfordringer knyttet til godstrafikken.
Dette gir ekstra store utfordringer nå med situasjonen knyttet til skogbruket.
Mange pendlere er naturligvis oppgitt. Togene er temmelig
fulle etter at de nå går til Kongsvinger. Dette må vi gjøre noe med. Vi må ha
nok sitteplasser og hyppighet. Tilbudet
skal være så godt at det sammen med annen kollektivtrafikk i korridoren bidrar
til å avlaste vegnettet for trafikk. Reisetiden må reduseres. Målet er under 1
time mellom Oslo og Kongsvinger og 40 minutter mellom Oslo og Årnes.
Regiontogene skal stoppe på de tyngste stasjonene. Øvrige stasjoner betjenes av
lokaltog.
Kongsvingerbanen er viktig for å utvikle vår region. Med en
sterk befolkningsvekst i flere av kommunene langs banen er det helt nødvendig å
utvikle et bedre kollektivtilbud for å avlaste et allerede belastet vegsystem.
Det er viktig å gjøre banen
attraktiv og være rustet til å møte fremtidens behov.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar