tirsdag 26. november 2013

Prioriterer den gode Akershusskolen og samferdsel

I går innstilt vi på nytt budsjett for 2014 for Akershus fylkeskommune. I forslaget fortsetter vi det systematiske arbeid med å bedre Akershusskolen. Gode samferdselsløsninger for fylke er viktig for å møte veksten. Vi er utålmodige på å få resultater og vil ha sterkere styring med Statens vegvesen og fremdriften av bevilgede prosjekter. I tillegg styrker vi vegvedlikehold og kollektiv.

Fylkestinget ønsker en sikrere og raskere gjennomføring av gang- og sykkelveieprosjekter samt fylkesveier i tråd med fattede vedtak. Det inngås et tettere samarbeid mellom Akershus Fylkeskommune (AFK) og Statens Vegvesen Region Øst (SVRØ) hvor dialog og modeller for raskere gjennomføring prioriteres. Det opprettes et dialogforum hvor ledelsen i SVRØ møter ledelsen i AFK jevnlig gjennomgår de enkelte prosjektenes status og fremdrift. Økt bruk av rammeavtaler med private aktører for å få raskere gjennomføring av gang- og sykkelveieprosjekter må vurderes. Samtidig utredes muligheten for å søke om å bli forsøksfylke for en ordning uten samsveiadministrasjon.

For å bidra til å hindre frafall og bedre den psykiske helsen i videregående opplæring økes tilskuddet til miljøarbeidere med 3 millioner kroner årlig. Det vurderes også om en del av disse midlene kan brukes til et mindre forsøk med skolepsykolog.

Mulighetene for et friere skolevalg på tvers av fylkesgrensene utredes. Det forutsettes at elever hjemmeboende i Akershus skal ha rett til skoleplass i egen region.

Økte statlige midler på til sammen 21,9 millioner kroner settes av til dekkefornyelse på fylkesveier i 2014. Dette er god samfunnsøkonomi å ta vara på de verdiene man har.  

Ruter må møte befolkningsveksten med mer kollektivtrafikk og får 45 millioner for å gjøre dette. Gledelig med ekstra satsing på Nedre Romerike. De bes også å utrede kostnaden ved å gi alle studenter rett til studentbillett uavhengig av hvor i landet man studerer, samt en ordning hvor ungdom som har rett på skoleskyss mot et mellomlegg kan bytte skoleskysskortet mot ungdomskort, samt utrede kostnaden ved å flytte øvre aldersgrense på barnebillett til 18 år. Målet er best mulig kollektivtilbud for våre innbyggere.

Det utarbeides en plan for hvordan fylkeskommunens tjenestebiler kun skal bestå av nullutslippsbiler innen 2020. Arbeidet med å etablere hurtigladere til elbiler i hele fylket trappes opp i samarbeid med kommunene. Klima handler også om å feie for egen dør.   

Fylkestinget ber om en sak som avklarer prinsipper for tildeling av midler til frivillige organisasjoner i fylket, herunder skal Barne- og ungdomsorganisasjoner prioriteres.  Det legges frem en sak som avklarer premissene for en ungdomsmelding i Akershus særlig henblikk på ungdoms psykiske helse.

Det er for store geografiske forskjeller vedrørende tannhelsen i Akershus. Vi vil ha en sak som tar for seg hvordan man kan få en best mulig tannhelse i hele fylket.
 
Fylkestinget ber om en sak om strategier for utvikling av Gardermoen som kollektivknutepunkt for lokal, regional og nasjonal transport.
 
Nes Arena prioriteres. For perioden 2014-17 brukes det 10 millioner, som et bidrag til å realisere Nes Arena, forutsatt godkjent finansieringsplan, sier Solli, Limi, Schytz og Salvesen.
Det tas et initiativ overfor regjeringen for å forsere arbeidet med krysningsspor på Kongsvingerbanen. Dette er viktig for å få flere kollektivreisende, påpeker  Solli, Limi, Schytz og Salvesen. 
I tillegg vil vi henstille til samferdselsministeren om å vurdere muligheten av å finansiere den planlagte utbyggingen av Rv33 i Akershus med statlige midler i stedet for å kreve inn bompenger på denne strekningen,
Jeg vil takke samarbeidspartiene for det gode samarbeidet med budsjettet for å få til gode løsninger for våre innbyggere.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar