Akershus
har opplevd en sterk befolkningsvekst de siste ti år. Det er ikke forventet at
denne trenden
vil avta i årene som kommer, tvert imot. Den forventede veksten frem mot 2030
er på 30 prosent fra dagens nivå. Veitrafikk står i dag for ca. 60 prosent av
klimagassutslippene og det er en fortsatt økning i veitrafikken. Dette fører
følgelig til økt belastning for kollektivtransporten og infrastrukturen. Dersom
fylkeskommunen skal nå sine mål om økt fremkommelighet for alle trafikantgrupper
vil det kreve økt tilbud i kollektivtransporten og bedre tilrettelegging for sykkel
og gange. Dersom en får til en overgang i personreiser fra bil til kollektiv
vil dette også føre til bedret fremkommelighet for næringstransporten.
Ruter
har i de senere årene oppnådd gode resultater med hensyn til passasjervekst på 38 prosent siden 2007.
Dette er en utvikling som fylkeskommunen ønsker skal fortsette å øke i årene
fremover. Målet er at all økning i behovet for motorisert transport skal tas
kollektivt. Dette krever at kollektivtransporten er så god at det oppfattes som
et naturlig alternativ til personbilen for de daglige reiser. Ruter vil for
2014 få ytterlig 45 millioner til å få til en trafikkvekst på 5 prosent. Dette
er ifølge Ruters beregninger den veksten som kreves for å være i stand til å ta
veksten i motorisert transport med kollektiv. I økningen ligger også
belønningsmidler til kollektivtransport fra staten som i kommende år brukes til
samhandling med NSB omkring overgang til tog og en utvidet satsning på
busstilbudet i Nedre Romerike.
I
tillegg til et bedret kollektivtilbud som er i stand til å ta veksten i
motorisert transport skal andelen som sykler og går også å øke i årene som
kommer. Akershus satser stort på økte midler til tiltak for å øke sykkel og
gang andelen gjennom prioritering av planlegging og bygging av gang- og
sykkelveger, da særlig i tilknytning til skolene i Akershus. At barn tidlig
tillegger seg gode reisevaner som å sykle og gå til skolen vil være et grep som
kan bidra til den generelle folkehelse i tillegg til redusert privatbilbruk.
Det
skal også oppleves trygt og enkelt å ferdes på og langs fylkesvegnettet. Økt
utbygging og planlegging
av gang- og sykkelveger, samt prioritering av innhenting av
vedlikeholdsetterslepet på fylkesvegnettet, er her nøkkelfaktorer for å lykkes
i å nå dette målet.
Dagens standard på fylkesvegnettet skal forbedres. Det må gjøres investeringer
i nye gang- og sykkelveger, trafikksikkerhetstiltak og strekningsvise utbedringer.
Den langsiktige målsettingen til fylkeskommunen er at vedlikeholdsetterslepet skal
innhentes over de neste 15 år.
Lykkes
fylkeskommunene med sine målsettinger om at trafikkveksten skal tas med kollektiv, sykkel
og gange vil dette bidra til lavere CO2 utslipp og mindre luftforurensning.. En
fortsatt sterk satsing på kollektiv, utvikling av nye knutepunkter og
tilrettelegging for at flere kan sykle og gå i sine daglige reiser er også
viktig for å nå målet om reduserte utslipp.
Målet
er at det også i fremtiden skal være et godt å bo i Akershus.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar