fredag 28. februar 2014

Tysk er viktig

Tyskland er Norges nest største handelspartner og Norge er et populært reisemål for tyske turister. Norsk næringsliv trenger medarbeidere som kan det tyske språk, forstår tysk kultur og kjenner den måten tyskere jobber på i forretningsmessige sammenhenger.

Norge er et lite land hvor vi samarbeider med mange land og vi har en utstrakt handelsvirksomhet. Internasjonaliseringen i norsk næringsliv øker. Språk- og kulturforståelse er derfor avgjørende for at bedriften skal lykkes globalt.  Vi må derfor ha tilstrekkelig språk- og kulturkompetanse, både knyttet til dagens og morgendagens viktigste handlespartenere. Vi oppfatter oss som gode i engelsk, men engelsk ikke nok, for at vi skal hevde oss internasjonalt.

Tyskland er Norges nest største handelspartner og eksportmarked. Nesten 30 % av norsk gasseksport går til Tyskland. Tyskland er et viktig marked for fisk, metaller og bildeler. Samarbeidet innen teknologi er omfattende. Norge vil om få år stå for 1/3 av gassforsyningen til Tyskland.
 
Tysk er faktisk det fremmedspråket flest norske bedrifter rapporterer at de har bruk for, i tillegg til engelsk. Det viser en undersøkelse blant mer enn 1000 bedriftsledere i følge NHO. Til tross for dette er det bare vel 400 nordmenn som studerer i Tyskland, mens mer enn 4000 nordmenn studerer i USA og Storbritannia. Valg av tysk som fag på ungdomsskole og videregående skole er en viktig forutsetning for seinere valg av studier og eventuell utdanning i Tyskland. Det bør vurderes om både ungdomskolene og videregående skoler bør få mer midler til utveksling og besøk i landet for fremmedspråk. I tillegg bør man vurdere å gi høyskoler og universiteter midler til forkurs for å få tilstrekkelig slik at flere kan ha mulighet til å velge høyereutdanning på dette område.

Vi bør derfor diskutere flere virkemidler for å ivareta behov for tyskkunskap. Det er viktig at Lånekassen må brukes sfor å styrke språk- og kulturinteressen blant norske studenter. Kan man øke de økonomiske insentivene for studenter som velger å studere i land som er viktig for norsk næringsliv.

Sammenhengen mellom språk og kulturforståelse er avgjørende for å skape gode samarbeidsrelasjoner med utenlandske forbindelser. De fleste bedrifter og organisasjoner trenger språk- og kulturkompetanse, kombinert med kompetanse som er nødvendig for å utføre de  kjerneoppgaver som man har. Slik som økonomi, kommunikasjonsfag og real- og ingeniørfag. Denne dobbeltkompetansen er viktig for å hevde seg i det internasjonale markedet.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar