På norsk side finner vi grensekommuner og mange dynamiske
omlandskommuner til Oslo – som har stor innpendling fra svensk side. Det er viktig
for Region Värmland, Akershus og Hedmark fylkeskommuner at man gjør det man kan
for å bygge ned grensehindre.
Etter det vi er kjent med løftes grenseoverskridende
samferdselssamarbeid opp på den politiske dagsorden – med samtaler på ministernivå. Dialog på tvers av grensen
for å bygge ned grensehindre og dermed bidra til vekst og utvikling er bra! På
norsk side er den regionale togtrafikken et nasjonalt ansvar. Staten må ta
ansvar for hele grensetrafikken – inkludert det regionale tilbudet
Karlstad-Oslo. De løsninger som er forutsetning for å oppnå et velfungerende
tilbud, må derfor løses av de som har ansvar for togproduksjon.
Hedmark fylkeskommune deltar i medfinansieringen av grensetrafikken Karlstad-Oslo 2013-2018 under forutsetning av at det kan videreføres et attraktivt reiseopplegg, som gjennom trafikktall viser at det anses velfungerende av brukerne. Dette er ikke tilfelle etter omleggingen fra og med desember 2012. På bakgrunn av dette ser vi at man må reforhandle avtalen.
Det er tre vesentlige momenter som må løses gjennom reforhandling:
- Gjennomgående tog
- Riktige tidtabeller
- Pris/billettering
I regjeringserklæringen er det nordiske samarbeidet vektlagt i flere
sammenhenger. En
togforbindelse mellom våre to lands hovedsteder, som samtidig er
grunnlaget for å utvikle grenseområdet til et regionalt bo- og arbeidsmarked, må være et godt praktisk samarbeidsprosjekt! Kostnaden for et bedret gjennomgående tilbud Karlstad-Oslo er skissert til ca. 6 mill. kroner, som man må fordele mellom Norge og Sverige.
Med dette ser vi frem til konstruktive og positive tilnærminger fra
politisk ledelse i Norge og Sverige for å bygge ned grensehindre og vise i
praksis at vi får til et godt grensekryssende togtilbud!
Tomas Riste
Ordförande, Region Värmland
Anne Karin Torp Adolfsen
Fylkesråd, Hedmark Fylkeskommune
Lars Salvesen
Fylkesvaraordfører, Akershus Fylkeskommune
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar