fredag 24. oktober 2014

Vil ha mer gang- og sykkelvei

I Akershus har vi en felles politisk enighet om at alle farlige skoleveger skal trygges de neste 10 årene. Det er derfor et betydelig press for bygging av gang- og sykkelveier. Akershus fylkeskommune er i den forbindelse helt avhengig av Statens vegvesens prosjekt- og byggherrekapasitet.

Etter trykk fra oss har Statens vegvesen nå fått økt sin byggherrekapasitet i 2014, og vil opprettholde denne kapasiteten framover. Det gjør at vi i 2014 bruker årets bevilgning, samt at vi er godt i gang med å ta igjen etterslep. Prognosen typer på at ca. 120 millioner kroner av etterslepet vil bli tatt igjen i 2014.  

I september ble 10 årsplanen for trygging av skoleveier vedtatt, og det er denne som legges til grunn for videre arbeid med trygging av skoleveger i Akershus. Endelig prioritering av skolevegprosjekter for perioden 2015 – 2018 vedtas i Samferdselsplanens handlingsprogram 2015 – 2018.  I praksis betyr vedtaket en økt, strukturert og langsiktig satsing på utvikling av gang- og sykkelveger i Akershus, noe som er i tråd med både tidligere vedtak i Akershus fylkeskommune og Nasjonal transportplan 2014 – 2023 med målet om at «veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

Det kommer til å bli foreslått investeringer på kr 218 mil. for 2015, kr 275 mil. for 2016, kr 157 mil. for 2017 og kr 108 mil. for 2018 til gjennomføring av konkrete prosjekter langs med fylkesveier eller i forbindelse med bygging av fylkesveier. Gjennom den årlige rulleringen av Samferdselsplanens handlingsprogram kan disse tallene endre seg i forbindelse med at vedtatte prosjekter kan bli forsinket eller nye prosjekter kan bli vedtatt i 2015 og fremover.

I tillegg til dette kommer også kr 10 mil. i ekstrabevilgninger gjennom Oslopakke 3-midler til planlegging av gang- og sykkelvegtiltak. Rapporten «Trygging av skoleveger» viser blant annet 78 høyt prioriterte strekninger med en totallengde på 90 km på fylkesveinettet i Akershus med behov for tryggingstiltak, som er fordelt på Romerike med 50 strekninger, Follo med 24 og Asker/Bærum med 4 lenker. Kostnaden ved å bygge ut alle de røde lenkene er grovt beregnet til kr 2,3 mrd.

Med andre ord; vi følger opp med mer penger til gang- og sykkelvei noensinne og har en systematisk plan for utbyggingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar