Etter
trykk fra oss har Statens vegvesen nå fått økt sin byggherrekapasitet i 2014,
og vil opprettholde denne kapasiteten framover. Det gjør at vi i 2014 bruker
årets bevilgning, samt at vi er godt i gang med å ta igjen etterslep. Prognosen
typer på at ca. 120 millioner kroner av etterslepet vil bli tatt igjen i
2014.
I
september ble 10 årsplanen for trygging av skoleveier vedtatt, og det er denne
som legges til grunn for videre arbeid med trygging av skoleveger i Akershus.
Endelig prioritering av skolevegprosjekter for perioden 2015 – 2018 vedtas i
Samferdselsplanens handlingsprogram 2015 – 2018. I praksis betyr vedtaket
en økt, strukturert og langsiktig satsing på utvikling av gang- og sykkelveger
i Akershus, noe som er i tråd med både tidligere vedtak i Akershus
fylkeskommune og Nasjonal transportplan 2014 – 2023 med målet om at «veksten i
persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og
gange.
Det
kommer til å bli foreslått investeringer på kr 218 mil. for 2015, kr 275 mil.
for 2016, kr 157 mil. for 2017 og kr 108 mil. for 2018 til gjennomføring av
konkrete prosjekter langs med fylkesveier eller i forbindelse med bygging av
fylkesveier. Gjennom den årlige rulleringen av Samferdselsplanens
handlingsprogram kan disse tallene endre seg i forbindelse med at vedtatte
prosjekter kan bli forsinket eller nye prosjekter kan bli vedtatt i 2015 og
fremover.
I
tillegg til dette kommer også kr 10 mil. i ekstrabevilgninger gjennom Oslopakke
3-midler til planlegging av gang- og sykkelvegtiltak. Rapporten «Trygging av
skoleveger» viser blant annet 78 høyt prioriterte strekninger med en
totallengde på 90 km på fylkesveinettet i Akershus med behov for
tryggingstiltak, som er fordelt på Romerike med 50 strekninger, Follo med 24 og
Asker/Bærum med 4 lenker. Kostnaden ved å bygge ut alle de røde lenkene er
grovt beregnet til kr 2,3 mrd.
Med
andre ord; vi følger opp med mer penger til gang- og sykkelvei noensinne og har
en systematisk plan for utbyggingen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar