Bakgrunnen for den regionale satsningen er at transportutslipp står for hoveddelen av klimagassutslipp og luftforurensning i hovedstadsområdet. Utvikling av et stasjonsnett er en sentral drivkraft for bilprodusentene, som kun vil tilby hydrogenkjøretøy til områder der det finnes en infrastruktur tilgjengelig. Dette omfatter stasjonsutvikling, kollektivtransport og utvikling av støtteordninger.
Bilprodusenten Hyundai har pekt ut Norge som ett av tre land i Europa som førstemarked for deres hydrogenbiler. Dette er på bakgrunn av Akershus satsing på miljøvennlig teknologi. Akershus fylkeskommune vedtok i fjor en strategiplan for hydrogen som drivstoff. Målet er 25.000 hydrogenbiler og 100 busser på veiene innen 2025.
Ingen
steder i verden er antallet elbiler per innbyggere høyere enn i Akershus. Nå er
altså planen å bli verdensledende også på hydrogenbiler. Som en del av veien
mot målet har også Akershus fylkeskommune signert en intensjonsavtale med
Gyeonggiprovinsen, hvor Hyundaifabrikken ligger, der ambisjonen er å få til et
samarbeid mellom teknologimiljøer i Korea og Akershus.
Førsteprioritet
nå er å bygge store, robuste, lett tilgjengelige fyllestasjoner for
hydrogenbiler Bilindustrien er avhengige av at vi leverer, og kundene må kunne
stole på at det på alle måter lønner seg å investere i en hydrogenbil. I
løpet av året kommer de første hydrogenbilene i vanlig salg. I dag er det
totalt fem fyllestasjoner for hydrogenbiler i Oslo og Akershus. I år og neste
år er planen å bygge en i Lillestrøm og en på Gardermoen.
Hyundai
er først ut med serieproduserte hydrogenbiler i Norge og produserer for vanlige
forbrukere fra 2015. Skal vi få bilprodusentene til å satse, er vi nødt for å
legge til rette for hydrogenbiler fram mot 2025. Etter hvert er planen at det
offentlige skal trekke seg mer tilbake, og at markedskreftene skal overta.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar