Jernbanen trenger konkret satsing. Jeg er glad for alle som diskuterer høyhastighet for toget, men viktigere er det å fullføre det man begynte på.
Full utbygging av jernbanen med dobbeltspor på InterCity-triangelet (strekningene mellom Oslo og Halden, Skien og Lillehammer) er det viktigste tiltaket. Denne utbyggingen er med dagens tempo ikke ferdig før 2040.
Situasjonen rundt hovedstaden viser at det som jernbanen trenger mest akutt vedlikehold og deretter utbygging for å betjene en voksende befolkning. SSBs prognoser viser at de åtte fylkene på Østlandet om 20 år vil ha 500 000 flere innbyggere enn i dag.
Utbygging av jernbanen på Østlandet er grunnlaget for en moderne jernbane i Norge. Det er avgjørende for at Norge skal kunne nå sine nasjonale klimamål, og det vil føre til mindre svevestøv og lokal forurensning. Staten må ta ansvar for utbyggingen av jernbanetilbudet og dermed sørge for både bedre infrastruktur og jernbanetransport med høy frekvens, regularitet og kvalitet.
I tillegg til jernbanesatsing er det i Oslo og Akershus er nødvendig å videreutvikle T-banenettet for å øke antall kollektivreiser. Samtidig må Oslo kommune og fylkeskommunene gis gode og forutsigbare rammebetingelser slik at de kan ivareta den øvrige regionale og lokale kollektivtrafikken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar