tirsdag 6. desember 2011

Samferdselsplan for Akershus 2012-2015

I dagens møte i hovedutvalget for samferdsel behandlet vi "samferdselsplan for Akershus 2012-2015"

Jeg mener at planen har utviklet seg til til å bli en god plan for nødvendige samferdselsinvesteringer. I den forbindelse har vi understreket tidligere vedtak i sak ”44/11 Inntektsrammer og strategier for ØP 2012-2015” som skal følges opp: ”Trafikksikkerhetstiltak i forbindelse med skoler skal prioriteres. Alle vesentlige gang og sykkelveger nær skoler skal være trygget, senest i løpet av utgangen 2015. Statens vegvesen og kommuner må legge trykk på arbeidet med å framskaffe nødvendige planer for å få gjennomført disse tiltakene. Midler til gang- og sykkelveier innarbeides i ØP av fylkesrådmannen”. Jeg tror at det viktigste vi kan gjøre fremover er å satse mer på nettopp dette.

Jeg mener at å opprettholde og vedlikeholde den vegkapitalen vi har, er god økonomi og bør fortsette.Den største utfordringen fremover er at finansieringen av kollektivtrafikken må få et større fokus i NTP 2014 – 2023. Det store behovet for utbygging av kollektivtrafikken betinger en langsiktig og forutsigbar finansieringsordning fra Regjeringens side enn det som er tilfelle i dag. Målet for Ruter skal være at kollektivtrafikken skal ta det vesentligste av veksten i motorisert trafikk og ar man skal arbeide for at staten tar sin del av den økte kollektivsatsingen i hovedstadsregionen.

Det er ikke bare et spørsmål om mer penger, men også om vi bruker pengene på rett måte. Jeg mener det bør utredes om Ruter bør overta oppkjøpansvaret for lokale- og regionale togreiser på vegne av Samferdselsdepartementet. Hensikten er å få en mer robust og effektiv samordning mellom de lokale og regionale togtjenestene med den øvrige kollektivtilbudet i regionen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar